Coteaz - I've been expecting you (mot icke deep strike)

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Coteaz - I've been expecting you (mot icke deep strike)

Inlägg av Halvar »

Ok, nu ligger min regelbok i källarn och jag har svårt att flippa mellan digitala kopian och skrivandet på padden så jag kommer inte direkt-citera men i rgelboken står det något i stil med : If a scatter occurs, move the model bla bla bla.
When this is done place models in a circle around the first model. Något i den stilen iaf. I min tolkning betyder det att scatter är en del och placera kompisar är nästa del i djupslåendet. Och coteaz förmåga händer direkt efter scatter.
Ja' än't bittä'!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Coteaz - I've been expecting you (mot icke deep strike)

Inlägg av cadelin »

Seth skrev:
cadelin skrev:Jag skulle säga som INAT.

I GW FAQ står att de ska komma in på brädan, bli beskjutna och sedan göra klart sitt move, det är ju det som står i Inat med.
Kommer in på brädan gör man med hela sin tillåtna förflyttning, man ställer inte upp enheten vid kanten för att sedan gå in. Kan ju få den absurda situationen att enheten eller modeller förstörs då de inte kan placeras vid den punkt på bordet där man tänkt att gå in.
Det är ju exakt så det står i FAQ att man ska göra. Detta är en specialregel som trumfar vanliga "moving in from reserves" reglerna.

Halvar:
Visst då menar du alltså att dangerous terrain kan stoppa en hel deepstrike om första modellen missar? Det spelar väl ingen roll, normalt så låter man modellen stå kvar om den dör och sätter dom andra i bas tills man kan ta bort den döda modellen. Det står inget i reglerna om timing, dvs om att han ska ta sitt save före eller efter dom andra.

Skriv svar