Necron command barge vs walkera

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Necron command barge vs walkera

Inlägg av Katarsis »

LillePer skrev:En till Command barge fråga. Säg att den kör 13"+ så cover save och immobilized räknas som wrecked. Den får en pen i sig. Resultat:3 dvs wp. destroyed som blir immobilized, kan lorden suga upp det resultatet eller räknas det som wrecked direkt?
Det är, skulle jag säga, omöjligt att veta. Som jag läser det så blir fordonet immobilized och direkt efter det skall två saker hända samtidigt, nämligen att den blir wrecked och att karaktären kan välja att ta ett wound och negera effekten. Vissa jag har läst åsikter av verkar tycka att man aldrig får ett immobilized-resultat utan går direkt på wrecked, men jag tycker att det är ganska otydligt.
Så i ljuset av detta så anser jag att man hellre bör fälla än fria för att inte få en otrevlig överraskning i någon FAQ, så nej, han kan inte ta ett wound och negera resultatet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

det står ganska tydligt att man tar ett wound istället för att bli immobiliserad i reglen dvs att reglen som gör att man skulle bli destroyed pga att man blir immobilised kan aldrig träda ikraft då man effektivt aldrig blir immobiliserad.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Ska läsa Wordingen för flatout grejen när jag kommer hem, men 2 mot 1 är ju inget konsensus.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

If the Catacomb Command Barge suffers an immobilised or weapon destroy result, the embarked character can reduce his remaining wounds by 1 to negate the result. This cannot be done if it would cause the character to be removed as a casualty.
Dvs att man kan ta ett wound och negera immobilised eller weapon destroyed.

Sen när vi diskuterade denna frågan på lokalen så kollade vi även reglen om att man blir wrecked när man kör snabbt. Den reglen säger att om man blir immobilised och kör snabbt räknas man som wrecked dock är resultatet fortfarande immobolised och hänvisar man tillbaks till den övre reglen så kan man negera resultatet.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Det är knepigt. Det står i regelboken att för en skimmer som kör flat out, så kommer ett immobilized resultat att leda till en krash, vilket i sin tur leder till ett wrecked resultat.

Visserligen är det lite fluffig text, men jag skulle ändå vilja påstå att skimmern befinner sig i ett tillstånd av "immobilized" innan den blir "wrecked".
Eftersom en kille i CCB kan fixa immobilized bör han kunna hindra en krash på detta sätt.

Tänk en flygande helikopter vars rotorer slutar snurra (=immobilized). Den störtar mot marken och kommer då att krasha (=wrecked). Piloten i en CCB kan laga en trasig rotor och därför kommer krashen aldrig att inträffa.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Fan va fint skrivet

Men jag håller med. Den blirr immob först sen krashar den så det är bara att negera på.

Skriv svar