Big Squiggoths

Regelfrågor och förslag på husregler
Bulgrim

Re: Big Squiggoths

Inlägg av Bulgrim »

Ta det lugnt, Mattias tyckte det räckte med en delad 4:e plats - han spelar något annat nästa turnering. ;)
(Jo, tank shock var enda cons det lilla ättelägget kom fram till, men det tordes man inte andas om bland en massa WAAC-gubbar 8-) )
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Mattias Moraeus

Inlägg av Mattias Moraeus »

nu tycker jag att vi inte ska vara så hårda...
okej då, jag tycker att de är väldigt fusk... men det är väldigt orkigt :D

den borde kompas hårdare, kanske -6 eller något liknande.

men borde inte de som sitter i kunna hoppa eller? de är ju inte låsta i combat.

/mattias :)

Olov

Inlägg av Olov »

Jag har ingenting emot att den spelas, det är inte därför den här tråden kom upp :)

Det är bara för att klarifiera hur den ska fungera, eftersom det inte finns några befintliga regler så får man gissa sig fram.

Nu tycker jag att det var vettigt att spela som vi gjorde, men det kan gärna få tas upp i sweFAQn så man har något att gå efter.

Möjligen att de behöver kompas hårdare om det finns lootas i armén.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Så här tycker jag (nästan som Mork):
- Död squiggoth likställs med wrecked resultat. Så pinning-test.

- Skytte tillåtet med samma restriktioner som vilket open-topped fordon som helst. Dvs. Flytta vanligt move motsvarar Combat speed = OK att skjuta, räknas om man rört sig. Ska man springa kommer man upp i Cruising speed och får inte skjuta. Man har fullt upp med att hålla fast sig.

- Monster i närstrid. Man får skjuta ut, men det räknas som man rört sig.

- Man får disembarka ur en flyende MC i sin egen movement fas.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Ironjens

Inlägg av Ironjens »

På Gothcon körde jag lite som Mork föreslog och lite som Guildmaster:

- Död squiggoth likställs med wrecked resultat. Så pinning-test.
- Skytte tillåtet med samma restriktioner som vilket open-topped fordon som helst.
- Monster får inte skjuta ur närstrid så inte heller de som sitter på dess rygg.
- Skytte tillåtet med samma restriktioner som vilket open-topped fordon som helst. Dvs. Flytta vanligt move motsvarar Combat speed = OK att skjuta, räknas om man rört sig. Ska man springa kommer man upp i Cruising speed och får inte skjuta. Man har fullt upp med att hålla fast sig.

Sen dog den ju alltid innan:

- Man får disembarka ur en flyende MC i sin egen movement fas.

hann inträffa, men det känns som en rimlig regel.

Den stora stötestenen är hur man ska göra med närstrid. Ska man få disembarka när squiggothen redan är i närstrid? Ska man få skjuta ut? Personligen tycker jag nej (och det var så jag spelade) på båda men det finns väl saker som talar för båda (främst fordonsreglerna då).

Finns det bilder på dessa västeråssquiggoths eller är det riktiga FW-grejer? Jag är nyfiken på hur min står sig i konkurrensen :)
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Mork

Inlägg av Mork »

Skulle vilja lägga till följande:

- Enheten får inte skjuta ut vid närstrid. Kan tänka mig att de lär ha fullt upp med att hålla i sig!
- Enheten får hoppa ur vid närstrid men med samma restriktioner som ett fordon (open-topped, ingen fi inom 1" etc).

Dessa "känns" mest rättvisa...i mina ögon.
Mork, the articulate ork!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Jag hänger inte riktigt med här. Det står ju uttryckligen under både Big Squiggoth och Gargantaun Squiggoth "It is treated as an open-topped vehicle for purposes of transport." Hur många sätt kan det tolkas på?

Låtsas alltså att det är ett open-topped fordon för allt som har med passagerarna att göra. Svårare än så är det inte. Det enda som kan bli svårt är om den springer, men att ett fordon rör sig i shooting fasen påverkar ju inte passagerarna (mest eftersom fordon inte kan röra sig i shooting fasen...).
Mork skrev:Kan tänka mig att de lär ha fullt upp med att hålla i sig!
Nja, kanske om det varit Imperiets stolta gossar, men nu snackar vi orker. Klart de skjuter!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Olov

Inlägg av Olov »

Jojo, men det var inte det som var frågan.

Det finns ju inga regler för vad som händer med passagerare i en MC-transport, och det är inte som med fordon att du slår på en tabell och den kan explodera eller bara wreckas.

Det är därför jag tycker det bör tas upp i sweFAQn. Visst går det att hitta på lite rimliga regler själv, men jag säger bara att det är bra om det finns en standard.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

we're on the motherfakker

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

cadelin skrev:we're on the motherFAQer

Skriv svar