Nu löste det sig ganska enkelt i och med att enligt Stormravens regler så mäter man från basen när det handlar om embark/disembark (C:GK sid 37)HeadWar skrev:Emergency disembark görs från valfri punkt på hullet. Om basen är omringad och båten är högt upp från marken så går det inte att komma ut. Är den nära marken så kan man kliva av från vingspetsen.Gonka Koff skrev:?HeadWar skrev:Det blir dessutom väldigt mycket lättare att göra emergency disembarks om man har så låg pinne.
Skimmer-fråga
Re: Skimmer-fråga
-
Gonka Koff
Jag skulle aldrig någonsin tillåta att någon hoppade ut ur en lucka på en stormraven/vendetta om jag omringar basen bara för att de kortat av pinnen. -Det skulle vär inte du heller? -så det faller väl under samma kategori som att säga att man inte får cover från någonting alls?HeadWar skrev:Emergency disembark görs från valfri punkt på hullet. Om basen är omringad och båten är högt upp från marken så går det inte att komma ut. Är den nära marken så kan man kliva av från vingspetsen.Gonka Koff skrev:?HeadWar skrev:Det blir dessutom väldigt mycket lättare att göra emergency disembarks om man har så låg pinne.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur som så är det verkligen inte ok att korta av flygpinnarna på "flyplanen". På dom mindre skimersarna finns det massa olika längder att välja på, så där är det lite mer flexibelt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag är ytterst tveksam till att korta av den pinnen.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Jag instämmer med kören som tycker att det inte är OK att korta ner Valkyria/stormraven-flygpinnen.
Nej, det skulle jag inte, men det är ändå en fördel som man skulle kunna hävda om man har ett samvete som är lika förtvinat som sin flygpinne.Gonka Koff skrev:Jag skulle aldrig någonsin tillåta att någon hoppade ut ur en lucka på en stormraven/vendetta om jag omringar basen bara för att de kortat av pinnen. -Det skulle vär inte du heller? -så det faller väl under samma kategori som att säga att man inte får cover från någonting alls?
(Jag höll för övrigt på att döda Mephiston och en Furioso på LinCon på det sättet, men sen kom jag på att det fanns en hög ruin precis intill en av vingarna, så jag lät dem kliva av där.)
Lite off-topic, men ligger väl lite i samma liga som att öppna luckor på en droppod också är hull, vilket jag tycker låter lite mygligt (finsvenska), men vissa verkar ju tycka så. Jag skulle nog räkna vingar som "utsmycknad". Inte så det finns något att hoppa ut ur på en vinge, eller plats att sitta i.HeadWar skrev:Källa på det?Mutt skrev:Vingar är inte hull.
hull noun \ˈhəl\HeadWar skrev:Källa på det?Mutt skrev:Vingar är inte hull.
Definition of HULL
2
a : the frame or body of a ship or boat exclusive of masts, yards, sails, and rigging
b : the main body of a usually large or heavy craft or vehicle (as an airship or tank)
http://www.merriam-webster.com/dictionary/hull
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...