IC med Lash of submission i en enhet i shooting

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: IC med Lash of submission i en enhet i shooting

Inlägg av HeadWar »

Om vi förutsätter att han använder sin ability samtidigt som enheten skjuter, och alltså inte kan göra det helt fristående, så måste man ju mäta alla räckvidder och sånt innan man flyttar dem, annars vet man ju inte om ens Lashen når.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

daskad skrev:Om jag inte har helt fel, så står det väll i codexet att man får lasha när man vill i shooting fasen?
Jämt när jag har spelat har Lash tolkats som en Psychic Shooting Attack, dvs man måste Lasha samtidigt som ens enhet skjuter. Internationellt stämmer även detta för ETC och INAT.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Katarsis har rätt här. Kom ihåg att mäta range innan modeller tas bort utifall enheten är på gränsen till 24" bort.

Går ju fortfarande att knuffa fienden mellan två enheter om den är nära nog den ena då den kan skjuta och sedan knuffa bort fienden :)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Katarsis har rätt, allt tyder på att Lash är en psychic shooting attack.
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

Kataris har rätt.

(Kelaino skrev längst, Zurken lite kortare och detta var vad jag tyckte var lagom i samma andra)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Toastern

Inlägg av Toastern »

Först vill jag säga att jag håller med de föregående talarna om att man skjuter samtidigt som man lashar. Men en besläktad fråga:

När exakt plockar man bort förluster från skyttet från Sorcererns grupp när han lashar samtidigt? Spelar ganska stor roll om man lashar ihop en grupp för blasts, om man plockar bort fallna gubbar innan det eller om motståndaren kan plocka ut mittenkillen efter att de klumpats ihop.

Katarsis förslag på ordning i fjärde inlägget i tråden löser ju det problemet men finns det något egentligt regelstöd för att det sker i den ordningen?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Toastern skrev:Katarsis förslag på ordning i fjärde inlägget i tråden löser ju det problemet men finns det något egentligt regelstöd för att det sker i den ordningen?
Enligt Sverige-FAQ:n funkar det så för Pavane, som ju har stora likheter med Lash.

egge

Inlägg av egge »

Toastern skrev:Först vill jag säga att jag håller med de föregående talarna om att man skjuter samtidigt som man lashar. Men en besläktad fråga:

När exakt plockar man bort förluster från skyttet från Sorcererns grupp när han lashar samtidigt? Spelar ganska stor roll om man lashar ihop en grupp för blasts, om man plockar bort fallna gubbar innan det eller om motståndaren kan plocka ut mittenkillen efter att de klumpats ihop.

Katarsis förslag på ordning i fjärde inlägget i tråden löser ju det problemet men finns det något egentligt regelstöd för att det sker i den ordningen?
Jag skulle säga det. Det är inte mer möjligt att lasha en enhet närmre än att lasha den bort så ingen kan skjuta. Om vi ser Lashen som ett skjutvapen så kan vi dra liknelse med en missilelauncher.

10 marines skjuter och en har en missile launcher. Fienden har en figur inom 24" och resten är utom 24. Marinesspelaren mäter ifall sina bolters når innan han skjuter med sin missile launcher. Jag ser det likadant med skjutvapen och lash. Du kollar ifall allt når, sedan börjar du slå tärningarna.

Alt 1.
1. Slå pcychic test
2. Se vilka vapen som når.
3. Slå för att träffa (lashen träffar automatiskt)
4. Slå för att skada (lashen gör sin skada genom att flytta enheter)
5. Slå armour saves (nu kvittar det var de står)
6. Pinning (ifall lash gick igenom).

1. Säg att du hade haft en tzeentch bolt.
2. Slå psychic test.
3. Se vilka vapen som når.
4. Slå för att träffa (bolten också)
5. Slå för att skada (bolten också)
6. Slå saves (nu kvittar de var de står)

Alt 2.
För att lashen skall få agera först måste det vara:
1. Slå psychic test.
2. Mät räckvidd för lashen.
3. Lashen träffar automatiskt.
4. Lashen flyttar en enhet
5. Slå pinning.
6. Samma modeller i enheten mäter räckvidd som nu är ny.
7. Slå för att träffa.
8. Slå för att skada.
9. Slå för saves.
10. Om skytte enheten hade ett pinningvapen så kanske den beskjutna enheten måste slå pinning igen (alltså två pinningslag från samma skytte enhet)

Jag tror på alternativ 1.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

det kvittar juh inte vart de står eftersom armén antagligen har en trea med obbar till (åtminstone i kompat, i okompat har de tre treor obbar till i min erfarenhet =S ) och det är där jag tror han vill veta vad som gäller, ifall de resterande 3-9 plasmakanonerna träffar 27 eller 21 modeller.
tyvärr har jag inget bra svar som jag kan länka ihop med aktuella regler, men det var därför jag i början skrev ut allt som jag tror man gör det, med att effekterna händer samtidigt i den mån det finns effekter.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med egges alternativ 1
Alexander Merinen

Skriv svar