Nej, jag menar att man kan splitta en squad, och ändå sätta hela eller valda halvor av den i reserv. Men en del av det jag säger längre upp är de logiska konsekvenserna av att säga att man inte får splitta enheter som är i reserv.Seregon skrev:@HeadWar: Du menar alltså att exempelvis en tactical squad som är satt i reserves har försakat sin chans att bli en combat squad? Det verkar som en synnerligen märklig tolkning av RAI, även om det måhända kan tolkas så utifrån RAW.
Combat Squads?
Re: Combat Squads?
Nej, det är det uppenbarligen inte. Men eftersom det är så självklart för dig så får du hemskt gärna förklara hur du tycker att man ska göra i de olika fall som kan uppstå.Yautja skrev:FAQun gör väl det klart som korvspad? Vad är det som måhändas eventuellt kanske om möjligt skulle kunna tolkas på andra sätt?
Okej okej, put the gun down. No one has to die...HeadWar skrev:Nej, det är det uppenbarligen inte. Men eftersom det är så självklart för dig så får du hemskt gärna förklara hur du tycker att man ska göra i de olika fall som kan uppstå.Yautja skrev:FAQun gör väl det klart som korvspad? Vad är det som måhändas eventuellt kanske om möjligt skulle kunna tolkas på andra sätt?
Jag ska göra mitt bästa...
No, because squads that are placed in reserve may notspeedfreek skrev:Kan man ställa upp ena halvan och reserva den andra?
break down into combat squads
No, because squads that are placed in reserve may notspeedfreek skrev:ena halva i bil i reserv och andra på plan eller tvärt om?
No, because squads that are placed in reserve may notspeedfreek skrev:hela enheten i reserv, slå ett reservslag och sen gå in som combat squads?
No, because squads that are placed in reserve may notspeedfreek skrev:två halvor i reserv med olika reservslag?
No, because squads that are placed in reserve may notspeedfreek skrev:Blir något annorlunda med Deep Strike?
(The one exception to this is a unit that arrives by Drop Pod. The player can choose to split such a unit into combat squads when it disembarks from the Drop Pod.), Space Marines sid 51.
Minglar du i reserve = Ingen combat squad, eller?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Att komma in från reserves är att deploya.
Sid 94.
"Once all units have been rolled for, the player picks any one of the units arriving and deploys it,..."
Man tar en unit och deployar den på svengelska alltså, så det triggar alltså space marines combat squad regel.
Om man spelar genom regelboken så funkar combat squad som följande:
Man måste antingen hålla hela enheten i reserv eller ställa hela enheten på brädet. Man kan inte i reserven ställa halva i ett fordon och halva ensamt, då man inte använder combat squad regeln för än samtidigt som man kommer in. Vilket sätt man kommer in i reserv spelar ingen roll.
Har man t.ex. en 10 terminators i reserv som ska deep strikea kan man när man slagit in dem välja att dela upp dem i två combat squads och sedan deepa delarna på två helt olika ställen på brädet.
Det enda undantaget är drop pods, där man kan combat squada efter man hoppat ut ur podden.
Själv tycker jag att swefaqens mer liberala tolkning att man kan combat squada hur man vill under deployment fasen är enklare och smidigare att spela efter, men jag kommer spela efter regelboken tills swefaqen kommer ut och säger att deras tolkning fortfarande gäller efter gws senaste faq som understryker RAW tolkningen.
Sid 94.
"Once all units have been rolled for, the player picks any one of the units arriving and deploys it,..."
Man tar en unit och deployar den på svengelska alltså, så det triggar alltså space marines combat squad regel.
Om man spelar genom regelboken så funkar combat squad som följande:
Man måste antingen hålla hela enheten i reserv eller ställa hela enheten på brädet. Man kan inte i reserven ställa halva i ett fordon och halva ensamt, då man inte använder combat squad regeln för än samtidigt som man kommer in. Vilket sätt man kommer in i reserv spelar ingen roll.
Har man t.ex. en 10 terminators i reserv som ska deep strikea kan man när man slagit in dem välja att dela upp dem i två combat squads och sedan deepa delarna på två helt olika ställen på brädet.
Det enda undantaget är drop pods, där man kan combat squada efter man hoppat ut ur podden.
Själv tycker jag att swefaqens mer liberala tolkning att man kan combat squada hur man vill under deployment fasen är enklare och smidigare att spela efter, men jag kommer spela efter regelboken tills swefaqen kommer ut och säger att deras tolkning fortfarande gäller efter gws senaste faq som understryker RAW tolkningen.
Alexander Merinen
förutom att det står att man man "deploys" via deepstrike och "deploys" reserves som det faktiskt står i regelboken där i sista sidorna ang reserves och deepstrike.HeadWar skrev: Eller så fortsätter vi att spela med den mycket vettigare tolkningen att "when the unit is deployed" betyder "during deployment". Oavsett vilket så finns det inget regelstöd för att man får splitta enheter när de kommer in från Reserves, utom just när de sitter i en pod.
Och varför skulle "När du ställer ut enheten", som är den "exakta" betydelsen av "when the unit is deployed" mer logiskt bli, "During deploymentphase".
Edit : Vad zurken sa
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Det stämmer.Zurken skrev:Att komma in från reserves är att deploya.
Mjaeo. Pre-FAQ skulle jag hålla med dig här. När du kommer in från reserve så "deployar" du och får således combat squad. Men jag fastnar påZurken skrev:Man tar en unit och deployar den på svengelska alltså, så det triggar alltså space marines combat squad regel.
No, because squads that are placed in reserve may not
Jag läser det som att en squad som är i reserve obärmhärtligt förlorar sin förmåga att combat squadda.
Jag argumenterar alltså inte wordingen att när du kommer in från reserves så "deployar" du, utan att FAQen säger att Squads that are placed in reserve inte får combat squadda.
Håller inte med, inte med den FAQen... Har Terminatorsna blivit placed i reserve? Ja, may not break down into combat squads.Zurken skrev:Har man t.ex. en 10 terminators i reserv som ska deep strikea kan man när man slagit in dem välja att dela upp dem i två combat squads och sedan deepa delarna på två helt olika ställen på brädet.
Jag ser ju hellre att SweFaqen i det här fallet understryker sig till GWs FAQ så det inte blir det gamla hederliga "Vi kanske har spelat fel men nu har alla spelat fel så länge så då är det lika bra att vi fortsätter" stuket på det.Zurken skrev:Själv tycker jag att swefaqens mer liberala tolkning att man kan combat squada hur man vill under deployment fasen är enklare och smidigare att spela efter, men jag kommer spela efter regelboken tills swefaqen kommer ut och säger att deras tolkning fortfarande gäller efter gws senaste faq som understryker RAW tolkningen.
Är det verkligen en krångligare tolkning att squads som placerats i Reserve inte får combat squadda i motsats till Du får combat squadda hur, när, var och om du vill?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Oj, kolla. Fan ta GW och deras förmåga att sprida ut sina regler över hela boken...Zurken skrev:"Once all units have been rolled for, the player picks any one of the units arriving and deploys it,..."
Jag sa inte att det var logiskt, bara att det var mer spelbart. Men eftersom det ju tydligen är att deploya när man kommer in från reserves så är det ju faktiskt hyfsat spelbart ändå. Märkligt att vi missade den wordingen när det senast var stor diskussion om combat squads.cadelin skrev:Och varför skulle "När du ställer ut enheten", som är den "exakta" betydelsen av "when the unit is deployed" mer logiskt bli, "During deploymentphase".
Fortfarande problem med om man skulle vilja åka bil, men det är väl smällar man får ta för att få det riktigt RAW.
Jag tolkar FAQ:en som att GWs formuleringsteam inte är speciellt bra, och att de menar är att man inte får combat-squadda innan man deployar, och således inte får ställa ut en halva och spara den andra halvan i reserve.
När man väl deployar dem i samband med att de kommer in så får man dela upp dem precis som vid början av matchen. De får då alltså komma in från två olika ställen med den ena halvan sittandes i ett fordon om de vill.
När man väl deployar dem i samband med att de kommer in så får man dela upp dem precis som vid början av matchen. De får då alltså komma in från två olika ställen med den ena halvan sittandes i ett fordon om de vill.
Ni kan ju berätta vad ni kommit fram till när ni är klara. Gärna i en separat tråd, för det här är det nog fler än jag som inte orkar följa.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.