Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Skulliz

Re: Ny GK lista 1750p

Inlägg av Skulliz »

Som reglerna är skrivna är ju förmågan värdelös på dreads. Å andra sidan kanske de FAQar ifall de från början hade för avsikt att ge GKs möjligheten att scora med dreads.

Användarvisningsbild
Seregon

Re: Ny GK lista 1750p

Inlägg av Seregon »

Väktaren skrev:tyckte den regeln var rätt solklar.

Om det står att en walker kan ges möjligheten till att hålla objektiv preciss som troops så ser jag inget konstigt med det.

Zurkens inlägg: "En walker som är troop kan ju inte claima objectives, så varför kan en walker med special regel som gör att den kan hålla objectives som om den vore troop hålla en?"

Enkelt svar på den = För att det är en SPECIAL REGEL som ger dig förmågan

JAg tror nog att det är tänkt att det ska fungera preciss som vanliga troops och scoring med den regeln, annars så är den riktigt värdelös att ge till nån av enheterna. Sluta leta fel och brister i allt, bara för att detta ger en fördel till en nyutgiven armé som består till stor del av få modeller så borde man inte börja ta fram motorsågen för kapning direkt.
Specialregeln är enligt min mening gjord för att exempelvis Purifiers, Purgation squads samt Dreadknights ska få ta objectives. Att Walkers inte har någon nytta av det är rätt självklart, och inte direkt någon nackdel iom att det inte finns en enda walker i spelet som är scoring.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt

Re: Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Inlägg av Mutt »

Stefan-RT skrev:Såvida en dreadnought inte är en walker, så skulle jag hävda det.
"At the start of the game, before forces are deployed, the Grand Master can assiqn special battlefieldroles to units under his command. Roll a D3 and choose that many infantry,jumpinfantry,monstrous creature or walker units in your army"

"UnyieldingAnvil: A key position must be seized for victory to be won. The nominated units can claim objectives as if they were Troops"

Delade tråden då det blev en lite väl ingående regeldiskution
- Moderator-Zurken
Är det så att första stycker används för att dela ut olika special rules varav andra stycker bara är ett av valen så kan man inte göra så att walkers kan claima objectives. Kan man bara välja andra stycket så borde man kunna.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det finns även 3 andra val. (re-rolla 1:or to wound, ge counter-charge och ge scout)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

I brist på FAQ så kommer GK dreads inte kunna scora på mina turneringar iaf, tycker regeln är tydlig att det inte hjälper dom bli av med vehiclestämpeln.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Dock är det ju helt uppenbart att dom menar att dom ska kunna scora. Annars hade dom inte skivit med walker i texten. Per defenition är ju alla walkers fordon. Här tycker jag helt klart man ska gå på vad dom har tänkt sig med regeln och dessutom är det väl inte konstigt om codexen höjer sig över regelboken i ett så litet avseende om vad som får vara scoring.

Mutt

Inlägg av Mutt »

theWatchman skrev:Dock är det ju helt uppenbart att dom menar att dom ska kunna scora. Annars hade dom inte skivit med walker i texten. Per defenition är ju alla walkers fordon. Här tycker jag helt klart man ska gå på vad dom har tänkt sig med regeln och dessutom är det väl inte konstigt om codexen höjer sig över regelboken i ett så litet avseende om vad som får vara scoring.
Nej, det är uppenbart att man ska kunna ge walkersarna någon av reglerna. Att man inte kan ge dem en av dem är väl inte hela världen?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

O! Man kan ge dem Counter-attack som de inte kan använda då de inte har ett Ld-värde.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Mutt skrev:
theWatchman skrev:Dock är det ju helt uppenbart att dom menar att dom ska kunna scora. Annars hade dom inte skivit med walker i texten. Per defenition är ju alla walkers fordon. Här tycker jag helt klart man ska gå på vad dom har tänkt sig med regeln och dessutom är det väl inte konstigt om codexen höjer sig över regelboken i ett så litet avseende om vad som får vara scoring.
Nej, det är uppenbart att man ska kunna ge walkersarna någon av reglerna. Att man inte kan ge dem en av dem är väl inte hela världen?
Fast det skulle kännas väldigt konstigt i så fall. Eftersom det är en marine codex så känns det som om FAQ kommer att låta Dreads bli scoring, vilket antagligen var tanken från början.

Man ser nästan framför sig hur Matt Ward efter att ha dragit en lina resindamm, får den briljanta idén om att göra ett scoring fordon. Allt enligt principen "Grundregelbokens regler är till för att brytas, med specialrules"

egge

Inlägg av egge »

"the nominated unit can claim objectives as Troops".

Så då går vi till och se vad som krävs för att Troops skall hålla:

...och vi ser att Troops som är fordon inte får hålla.

Så nej den kan inte vara scoring. Men den kan räknas som Troops...

Och jag tycker det kan lika gärna vara så att författaren tyckte att fordon skall få möjlighet att välja att slå om ettor för att skada i närstrid eller få scout-regeln men inte scora då man kan vara smart och välja andra enheter som får de fördelarna istället. Det verkar vara rätt tydligt att dreadnoughts inte skulle bli särskilt mycket bättre, enligt mig.
Senast redigerad av 2 egge, redigerad totalt 5 gång.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar