Flygare och terräng
Re: Flygare och terräng
Vendettorna är lite galna, men en Storm Raven är ju inte direkt bruten
. Fånig, ja, men inte bruten.
Alexander Merinen
- speedfreek
Det är snarare innehållet det är fel på.
-
Gonka Koff
Jepp, jag tror det är få som har mer erfarenhet av att möta Ravens än jag i det här landet. Det är inte själva pippin som är problemet. Det är vansinnet inuti som skapar panik!speedfreek skrev:Det är snarare innehållet det är fel på.
Det här med flygarbaser och terräng... Gäller den generösa tolkning som diskuterats i denna tråd även för tau och eldarbåtar? Jag har inte spelat så iallafall, men det skulle "underlätta" en hel del.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag har alltid slått test om en del av serpenten var över terräng, men om det är basen som gäller på ravens osv. så borde väl samma gälla skimmers?
Storfåglarna är skimmers, om än med väldigt lång flygpinne.
Ja jo, vore bra att veta hur jag kan hänga med dom avlånga obäkena som är Dark Eldar Raiders. Behöver jag bara ta test om basen är i terräng?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Om en skimmer har en del av hullet över en terrängbit som är längre än skimmern så borde de inte behöva testa. Men om de har en normalstor flygpinne så är det bara väldigt låg difficult ground som det gäller för. I princip alla träd är högre än en vanlig flygpinne. Skillnaden med Stormravens och valkyrior är att deras flygpinne gör att modellen faktiskt hamnar ovanför de allra flesta träd. Betydligt svårare att gömma, men undviker terräng lättare.
Går det inte bara spela " inom 1" från terrängen " för att kräva test?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Hur menar du? Att man skall ta Dangerours terrain test så fort man kommer inom 1" från terräng??Snot skrev:Går det inte bara spela " inom 1" från terrängen " för att kräva test?
Jag tolkar Snot som att han menar att om flygaren är inom 1" från själva terrängen (klippan, trädet, tornet) så får man ta test.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.