Några frågor om Homers och Icons

Regelfrågor och förslag på husregler
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Några frågor om Homers och Icons

Inlägg av cadelin »

eeeeh
va?

Klart man ska mäta ut var man hamnar innan man ska slå om. Något annat känns ju helt mystiskt. Samma sak med scattrande blasts.

Varför skulle man annars få slå om?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag håller med att man får mäta ut var en blast/scatter hamnar innan man väljer om man ska slå om eller inte.

Jag tycker dock inte att man ska få mäta 6" från sina homers/icons/beacons innan man väljer vart man ska deepa. Det tycker jag man ska använda ögonmåttet till.

Ett undantag är dock Chaos Lesser Daemons som man inte får deepa någon annan stans än inom 6" från iconer, det kräver att man mäter innan.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

jag är ovanligt kinkig gällande det mesta, så det är väl ingen shock att jag inte heller blir överlycklig om min motståndare vill mäta ut ett avstånd han inte borde.

speciellt inte deep strike (eller är det blasts?, blandar alltid ihop vilken som är vilken) som man måste slå om scattre dice innan man slagit avståndet.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Om motståndaren har en Land Speeder Storm, får man mäta 6" ifrån den när man deep strikear så man inte riskerar att åka på extra scatter grejjen från dess disruption beacon?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:Om motståndaren har en Land Speeder Storm, får man mäta 6" ifrån den när man deep strikear så man inte riskerar att åka på extra scatter grejjen från dess disruption beacon?
Ooooh, good one.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Om det är ja på att mäta det andra tycker jag det borde vara ja på den med.

Men för en gångs skull håller jag med Snot litegrann.
(men inte om att man skall slå scatter först och 2d6 sen, trots att jag vet att det står så)

Jacke

Inlägg av Jacke »

Så hur ska ni ha det? Får man mäta range till icons eller inte? Vore bra att veta vilket som kommer gälla på turneringar framöver.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

"Alla" verkar ju spela med att man får mäta, så jag antar att det kommer fortsätta så.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

jag har nog alltid mätt 6" för homers, om det varit så att jag velat deepa precis vid kanten, och jag har inga problem om min motståndare gör detsamma. det har aldrig varit någon som ifrågasatt mitt mätande heller, vilket jag hoppas man gjort om man tycker att det inte är ok. vill ju inte framstå som "fuskis".
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag tycker att det är OK att mäta till homers och ikoner. Det som händer är ju att den teleporterande enheten låser in sig på en ikon och deepar där, eftersom det är en punkt som de vet är säker. De försöker inte teleportera till någon slumpmässig plats och hoppas att det finns något som stabiliserar i närheten.

Det som skulle kännas mest rätt enligt min uppfattning (men som det inte finns något regelstöd för) är att säga att man deepar till en viss ikon/homer. Då mäter man från den och deepar där. Men har man väl sagt det så är det också där man deepar. Om det visar sig efter mätningen att man hellre skulle deepa någon annanstans är det för sent. Och att börja mäta lite avstånd kring samtliga ikoner när det väl är dags att deepa känns också lite tveksamt. Men som sagt, det är bara allmän känsla/åsikter och inte regler.

Skriv svar