Chaos Dreadnaught och Line of sight
Re: Chaos Dreadnaught och Line of sight
I praktiken har modeller 360 arc.
Infanteri får snurra hur de vill och man tittar från deras huvud när man ska avgöra LoS (s11 och s16).
En walker, till skillnad från infanteri, har en riktning, s72 "Moving walkers" stycket. Men man får likväl snurra den hur man vill i skyttefasen. Sedan kollar man LoS från vapnet (45 grader).
Vanliga fordon måste vara lite mer förutseende då de bara får snurra i förflyttnignsfasen (men fortfarande så mycket de vill så länge det finns plats).
C:CSM s40 "At the begining of the Shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit...". Om "visible unit" betyder "unit in the dreadnougt's weapon's LoS" så blir allt snack om att snurra den meningslöst. Plus att man inte ens kollar vapen LoS förens efter snurrandet när man skjuter med walkers. Och ett fordon har ingen annan typ av LoS, att man skulle avgöra något från "huvudet" eller att den skulle ha 180 är taget ur luften.
Så antingen behöver man inte snurra det minsta under fire frenzy och GW skrev det bara för att jävlas med oss. Eller så menar de den närmsta enheten som LoS inte är blockerad till.
Infanteri får snurra hur de vill och man tittar från deras huvud när man ska avgöra LoS (s11 och s16).
En walker, till skillnad från infanteri, har en riktning, s72 "Moving walkers" stycket. Men man får likväl snurra den hur man vill i skyttefasen. Sedan kollar man LoS från vapnet (45 grader).
Vanliga fordon måste vara lite mer förutseende då de bara får snurra i förflyttnignsfasen (men fortfarande så mycket de vill så länge det finns plats).
C:CSM s40 "At the begining of the Shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit...". Om "visible unit" betyder "unit in the dreadnougt's weapon's LoS" så blir allt snack om att snurra den meningslöst. Plus att man inte ens kollar vapen LoS förens efter snurrandet när man skjuter med walkers. Och ett fordon har ingen annan typ av LoS, att man skulle avgöra något från "huvudet" eller att den skulle ha 180 är taget ur luften.
Så antingen behöver man inte snurra det minsta under fire frenzy och GW skrev det bara för att jävlas med oss. Eller så menar de den närmsta enheten som LoS inte är blockerad till.
Var står det? Jag hittar bara följande i WH FAQenspeedfreek skrev:Läs FAQn...speedfreek skrev:Den har Rage som i regelboken.
"Models with the Holy Rage special rule move
6"+D6" in their Movement phase as described in
theCodex. In addition to this, they may choose to
run, but as per the last sentence of the Holy Rage
rule, will not be able to charge if they do so."
- speedfreek
De har visst bytt igen...
Innan hade de Rage ur regelboken också, som bara påverkar när man ser fienden, vilket gör det viktigt med hur de har LOS.
Innan hade de Rage ur regelboken också, som bara påverkar när man ser fienden, vilket gör det viktigt med hur de har LOS.
Var står det nånstans? Jag är lite för trög för att hitta det.Bengt skrev:I praktiken har modeller 360 arc.
Regeln var skriven under och för fjärde editionen. Och då kunde dreadnaughten inte vända sig om och skjuta ens egna (den hade 180 graders sikt framför sig).Bengt skrev:
Så antingen behöver man inte snurra det minsta under fire frenzy och GW skrev det bara för att jävlas med oss.
Det blir väl ganska svårt att spela med beväpnade chaos dreadnaughts om de kan vända sig om och skjuta.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
På sidan 64 i 4th boken står det "Weapons mounted on walkers can fire in a 180 forward arc.".n00bn skrev:Regeln var skriven under och för fjärde editionen. Och då kunde dreadnaughten inte vända sig om och skjuta ens egna (den hade 180 graders sikt framför sig).Bengt skrev:
Så antingen behöver man inte snurra det minsta under fire frenzy och GW skrev det bara för att jävlas med oss.
Det blir väl ganska svårt att spela med beväpnade chaos dreadnaughts om de kan vända sig om och skjuta.
Av det följer att en walker i 4th inte behövde snurra för att skjuta på saker i en 180 graders arc framför sig.
Formuleringen i C:CSM (skriven för 4th) säger att den snurrar och sen skjuter.
Av det följer att den sköt på saker i en 360 graders arc i 4th.
Så skillnaden mellan 4th och 5th i detta fall är... vad?
Edit: fixa quotsen
Dreadden är dålig. Det finns bara ett sätt att tolka det. Dreadden har 360° LOS. När dreadden skall skjuta så vänder du den mot målet, sen kollar du LOS. Regelboken kom efter codexet och skall därför modifiera codexens regler. Så jag anser att alla chaos dreads skall köra med regelbokens LOS regler. Inte egna, gamla versioner. Först vänd dreadden, sedan kolla LOS.
När den är immobilised så borde det bli det mål som är närmst inom 45° från vapnets mount då LOS mäts från vapnet.
När den är immobilised så borde det bli det mål som är närmst inom 45° från vapnets mount då LOS mäts från vapnet.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Som chaosspelare har jag snällt gett mig på att den har 360 graders LoS. Det är dock inte så stort problem då man med rätt barnvakt kan minimera skadan till att den typ inte gör något på en runda; twin HB - armour 12+, AC - plague marines, MM, LC, Missile, plasma - marines i cover.
Vore dock bra om slutledningen kom in i SVEFaQ, eftersom meningarna verkar ganska delade.
Vore dock bra om slutledningen kom in i SVEFaQ, eftersom meningarna verkar ganska delade.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
- speedfreek
Tror inte meningarna är delade förutom nooben, har aldrig sett någon försöka komma undan chaos dreaden tidigare...
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."
"Never tell me the odds."
Nu låter det som jag har rånat en bank och raggar tips hur jag ska tvätta pengarna.Delirium skrev:Tror inte meningarna är delade förutom nooben, har aldrig sett någon försöka komma undan chaos dreaden tidigare...
Jag har hittils aldrig set en chaosspelare använda en dreadnaught med skyttevapen. Det är väl lite tråkigt. Man kan ju ta en spawn för att ta smällen men varför ge up en KP och 40 poäng för det. Det är väl lika bra att köpa något annat till sin arme.
Kan någon hänvisa mig till en sida i regelboken där det står att walkers har 360 graders LOS?
Om det inte står utryckligen i regelboken så anser jag att min tolkning är rätt.
Till bengt:
I min grupp så spelade vi att den kunde inte skjuta bakom i fjärde ed. Vi (jag) fann det bekvämt och körde så. Ingen rättade mig. Jag kanske hade fel. Det var fel av mig att dra in det argumentet ser jag nu i efterhand.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.