Nya FAQ

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya FAQ

Inlägg av DHettNeck »

DE-faqn såg ganska vettig ut. Mycket som blev precis som det borde blivit, dvs rimligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

100:- på att GW ändrar sig om att SM squads inta kan combatsquada i reserv.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Jag tycker också att detta svar var ganska intressant.

Q: Can you take a Drop Pod with a 10-man squad and
then put a combat squad in it, deploying the other combat
squad on the table, or leave it in reserve but not in the
Drop Pod? (p69)
A: No, because squads that are placed in reserve may not
break down into combat squads.

Svaret är skrivet som att det vore självklart att man inte får combatsquadda enheterna när de kommer in från reserven, men om man följer reglerna som dom är skrivna nu så ska man ju få det. Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Betyder det att man inte behöver tala om i förväg om en squad i drop pod är combat squaddad eller ej, utan att man kan bestämma sig när den väl landar?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

evr skrev:Betyder det att man inte behöver tala om i förväg om en squad i drop pod är combat squaddad eller ej, utan att man kan bestämma sig när den väl landar?
ja, så står det i SM codexen

Dante82 skrev: Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?
Det är helt nytt..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Dante82 skrev:Jag tycker också att detta svar var ganska intressant.

Q: Can you take a Drop Pod with a 10-man squad and
then put a combat squad in it, deploying the other combat
squad on the table, or leave it in reserve but not in the
Drop Pod? (p69)
A: No, because squads that are placed in reserve may not
break down into combat squads.

Svaret är skrivet som att det vore självklart att man inte får combatsquadda enheterna när de kommer in från reserven, men om man följer reglerna som dom är skrivna nu så ska man ju få det. Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?
"Combat Squads
...
The decision to split the unit into combat squads, as well as which models go into each combat squad, must be made when the unit is deployed. Both combat squads can be deployed in separate locations. The one exception to this is a unit that arrives by Drop Pod - the player can choose to split such a unit into combat squads when it disembarks.
..."

Det de menar är att man inte kan lämna halva enheten i drop podden och halva på brädet.

Edit: Men hur blir det med deepstrikande Assault Marines man vill combat squadda? FAQ:n motsäger sig helt klart codexen på den punkten.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

nja
det det står i reglerna är att man splittar dom när man deployar så jag tror att allting med jumppack/teleporterande terminators kan splitta till CS om de deepstrikar. Som det står man splittrar den när man deployar och det är juh en deploy. Och anledningen till det dom skriver är väl just poden att dom splittras inte förens de hamnar på bordet så man kan inte dela dom innan stoppa en i poden och en på bordet.

... kanske.. jag vet inte men kan juh vara en fundering
Bilagor
namnlös.JPG
namnlös.JPG (13.76 KiB) Visad 1329 gånger

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

menn att deepa är väll inte en deploy?

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Det de menar är att man inte kan lämna halva enheten i drop podden och halva på brädet.
Möjligt att det är det dom menar men det är ju inte det dom svarar i mitt tycke. Jag tycker dom säger "Nej, du kan inte splitta en halva till podden och en halva till reserven för enheter i reserven har inte alternativet att combatsquadda"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nefrums skrev:
Dante82 skrev: Kan någon peka mig till sidan i regelboken eller SM codexen (eller ev. FAQ) där det står att man inte får combat squadda från reserven?
Det är helt nytt..
Mja, inte helt nytt va? Vet att jag har spelat så här på en turnering för några år sedan.

"when the unit is deployed" tillsammans med Reserves-wordingen, s. 94: "players may choose not to deploy one or more of the units in their army and instead leave them in reserve" kan tolkas (vilket GW uppenbarligen har gjort) som att man bara får splitta dem om man faktiskt deployar dem, snarare än att "is deployed" syftar på allt man gör under deployment.

Det finns ju en anledning till att SweFAQn uttryckligen säger att det är tillåtet att splitta squads som är i reserve.

Skriv svar