IC som lämnar enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: IC som lämnar enheter

Inlägg av Zurken »

På sid 11 (andra paragrafen) förklarar regelboken att man rör sig med 1 enhet i taget. En IC som är joinad med en enhet är en del av den enheten och kan inte gå utan att även enheten går, de går alltså samtidigt. Den enda special regeln är att om man väljer att bara gå med IC och samtidigt lämnar enheten, så räknas det som att enheten har stått stilla när det kommer till att skjuta i skytte-fasen.
Alexander Merinen

Magnus

Inlägg av Magnus »

Jag är helt med på att dom ska flyttas sammtidigt men dom flyttas inte som en sammanslagen enhet. Vilket regeln på s48 förklarar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej de behöver självklart inte flyttas åt samma håll, då en IC får lämna enheten. Men han är fortfarande begränsad av enhtens move då han räknas som en del av den tills först efter att han har lämnat den, vilket tidigast sker efter hans move.
Alexander Merinen

Magnus

Inlägg av Magnus »

Vi tolkar det helt enkelt olika.
Jag tycker att det är löjligt att tex en kapten på bike inte skulle få bränna iväg när han lämnar en tactical. Naturligtvis kör han i deras tempo när han är en del av enheten, men varför skulle han hålla igen när han ska lämna?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Zurken skrev:Nej de behöver självklart inte flyttas åt samma håll, då en IC får lämna enheten. Men han är fortfarande begränsad av enhtens move då han räknas som en del av den tills först efter att han har lämnat den, vilket tidigast sker efter hans move.
Men då flyttas de ju inte som en sammaslagen enhet, och är inte längre lydande under den regeln som säger att de bara får flytta som den långsammaste modellen, även om de är samma enhet tills efter förflyttningen.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag håller med om att det är logiskt att han ska kunna köra iväg när han vill lämna enheten, men 40ks regler är lååångt ifrån logiska.

Han är en del av enheten tills han har lämnat den. Så länge han är del av en enhet begränsas han av enhetens move. Han lämnar den först EFTER att han har gjort klart sitt move. Det finns ingen regel som ger honom tillåtelse att köra iväg med sitt egna move, tyvärr.

@ Mutt, han lyder fortfarande under "Different Movement Distances in a Unit" på sid 11.
Alexander Merinen

Mutt

Inlägg av Mutt »

Zurken skrev:Jag håller med om att det är logiskt att han ska kunna köra iväg när han vill lämna enheten, men 40ks regler är lååångt ifrån logiska.

Han är en del av enheten tills han har lämnat den. Så länge han är del av en enhet begränsas han av enhetens move. Han lämnar den först EFTER att han har gjort klart sitt move. Det finns ingen regel som ger honom tillåtelse att köra iväg med sitt egna move, tyvärr.

@ Mutt, han lyder fortfarande under "Different Movement Distances in a Unit" på sid 11.
Aha, jag tror det är delvis där förvirring härstammar ifrån. Regeln står på två ställen, och formulerad olika!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

zurken: han lämnar enheten såfort han lämnar coherency under sitt move.

egge

Inlägg av egge »

När min prime skall lämna sina warriors så har jag alltid slagit två diff slag (ett för karaktären och sedan ett för warriors) om de står i terräng. Menar ni alltså att jag inte skall det?

Jag har nog alltid kört med att en karaktär med jump pack kan använda sin jump pack när han flyttar ur sin enhet. Jag tror inte jag direkt märkt någon annan kört annorlunda heller.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej till båda Egge, jag spelade lika dant ett tag, men det är inte rätt.

@Cadde, man lämnar/joinar enheter i slutet av movement phase. Enligt med första punkten på sid 48.
Alexander Merinen

Skriv svar