Scout move & DoW

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
lurräven

Re: Scout move & DoW

Inlägg av lurräven »

Som tidigare sagt så är väl kruxet att scout move inte kan ta in modeller som inte redan är på planen.

Arioch

Inlägg av Arioch »

after both sides have deployed (including
Infiltrators), but before the first player begins his
first turn, any Scouts may make a normal move.This is done exactly as in their Movement phase,

Varför inte?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Du har ju sagt det själv. Du får movement, inte deployment.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ok, jag drar tillbaka mitt påstående att scout moves är en del av deployment, (men det låter så om man tittar på hur Dawn of War är skrivet). Men det ger dig ändå inte tillåtelse att ta in saker som inte är på planen (precis som Jimmy har visat).

Edit: Det måste vara från DA codexet du har citatet ifrån, för delen som säger att bikes inte får trubo-boosta står inte i regelboken, men resten är exakt samma.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag tycker att:
1. Det är väldigt uppenbart att det är tänkt att det inte ska kunna stå mer än 3 units per sida på bordet när spelare 1 påbörjar sin första runda.
2. Kan du deploy'a dina scouts? Bara om de ingår i 2 troops + 1 HQ. För allt annat gäller "all units that were not deployed, and were not declared to be in resereve during deployment, must enter the game in the Movement phase of their first player turn". Som jag läser det så får man ställa upp sina 3 enheter och allt annat måste kliva in runda ett eller gå som vanliga reserver, inga andra alternativ finns. Vet inte om det går att tolka anorlunda.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nej, det går inte att tolka annorlunda. Du får inte gå in på plan utan att reglerna ger dig tillåtelse till det, vilket först kan ske i movement fasen tur 1.
Alexander Merinen

Arioch

Inlägg av Arioch »

Och jag hävdar annat. Scout move är inte en del av deployment det är ett move efter deployment är klar alltså torde du få deploya klart sen scout mova. DoW scenariot stödjer också detta: bla, bla du kan ha max 1 hq 2 troops. Lastly players make any scout moves. detta kombinerat med scout regel tycker jag tyder på att du efter deployment innan 1st rd får scout move. det är inte en del av deployment utan ett vanligt move efter deployment men innan slag börjar.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Återigen så skriver du bara att du får scout move. Hur kommer figurer ut på plan då?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Det är helt rätt att de gör ett move efter deploiment, men det hjälper inte.

I DoW kommer saker in från kanten runda 1. Detta är inte smma sak som att de kommer in första bästa chans de får utan betyder just runda 1 inget annat.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Arioch

Inlägg av Arioch »

BBB sid 92:
"Infiltrators and scouts
In all three types of deployment, the sequence is the same. First the players deploy their forces (apart from any unit left in reserve or that choseto use their infiltrate special rule). Then they deploy their infiltrators (as described on page 75), and finally they move units with the scouts special rule (see page 76).

Urdrag från scouts regeln:
"... To represent this, after both sides have deployed (including infiltrators), but before the first player begins his first turn, any scouts may make a normal move. This is done exactly as in their movement phase..."

Tycker det är rätt tydligt och klart att du får efter deployment innan 1st turn göra ett normalt move med alla som har regeln scouts. Då movar de alltså in på planen efter deployment och räknas inte in i totalen för DoW.

Skriv svar