Transport, smoke och skjuta ur firepoints

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Bengt

Re: Transport, smoke och skjuta ur firepoints

Inlägg av Bengt »

Jocke Rapp skrev:Jag har aldrig spelat att man får skjuta ut ur en smokad bil. Usch och fy säger jag. Sverige FAQen?
Aldrig? På den gamla goda tiden sköt man alla guns och tre 2" blind grenades som skulle driva omkring i början av varje runda, det var tider det! :P

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Inte ens jag som brukar vara ostens okrönte konung skjuter ur smokade bilar, men det verkar som om det är dax att lämna kronan till snot.

pebos

Inlägg av pebos »

läser man på smoke i reglerna står det klart att fordonen smokar efter movement och att det förhindrar fordonets vapen att skjutas, kikar man på gws faq för regelboken står det att gubbs i bil får skjuta på andra mål än bilen så jag kan tycka regelmässigt inte finns några hinder för det hela.

Sedan kommer ju det ostiga då hela bilen är omgiven av en fet rök och det hela känns rätt mög.....

swefaq?!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Bengt skrev:
Jocke Rapp skrev:Jag har aldrig spelat att man får skjuta ut ur en smokad bil. Usch och fy säger jag. Sverige FAQen?
Aldrig? På den gamla goda tiden sköt man alla guns och tre 2" blind grenades som skulle driva omkring i början av varje runda, det var tider det! :P
Haha, okej jag tar tillbaka det. Jag har aldrig efter 2nd edition spelat att man får skjuta ut ur en smokad bil.
Då fungerade å andra sidan allt väldigt annorlunda, man kunde skjuta splittergranater med sina smoke launchers som träffade alla i bas med bilen och annat konstigt...

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Rimligtvis borde det inte vara tillåtet, nej.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Nefrums skrev:det är en uppenbar miss av GW.
vi kanske skall ta upp det ui swe-faq. men tills swe-fqn har ändrat på reglerna så funkar de som regelboken
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Katarsis skrev:
Jag håller med Jocke.
Jag håller med Katarsis.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Vi har diskuterat det i Swe-FAQ-gänget och är överens om att man inte får skjuta ut ur ett smokat fordon.

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Det känns ju helt ologiskt att man skulle få skjuta. Hela fordonet är dränkt i rök men pojkarna i bilen har antirökglasögon som endast passagerare får ha!

paintner

Inlägg av paintner »

tror jag kört liknande men motståndaren hävdade då att hans gubbar (som stog på bar mark) skulle få minst ett 4+ cover iom att jag sköt ut ur en rökridå och antagligen såg lika mkt ut som han såg in.

så det är ju ett alternativ att köra på.
- black templars @ time of ending -

Skriv svar