Tomb Spyder + Scarabs

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Tomb Spyder + Scarabs

Inlägg av Mutt »

Katarsis skrev:Jag tycker att det är ganska klart i 5th att de är precis som vanliga Jetbikes. När regeln skrevs ville man undvika missförstånd om huruvida de skulle ha extra Toughness eller inte så man klantade till det och skrev något som aldrig har vart i enighet med övriga regler. I och med senast FAQ-tolkningen står det enligt mig klart.
Med senaste faq-tolkningan, menar du där de skriver att de är infantry trots att de kan movea som jet bikes?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Räkna upp alla lägen där de är Infantry och sedan så jämför du dem med alla lägen då de är Jetbikes så får du se.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag kollade upp GW:s FAQ:
Q. As Scarab Swarms move like jetbikes, do they also have the turbo boosters universal special rule?
A. Yes, they may make use of the turbo boosters
special rule – though they may not move through difficult terrain while doing so.
Q. Are Scarab Swarms jetbikes or infantry? A. Despite moving as jetbikes, Scarab Swarms are
still classed as infantry.
Q. Do Scarab Swarms have to take Dangerous Terrain tests?
A. Yes.
Tycker det känns solklart att Scarab Swarms räknas som infanteri, men rör sig som Jetbikes. Om de börjar eller slutar sin förflyttning i difficult terrain måste de ta ett Dangerous Terrain tests.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

guildmaster skrev:Jag kollade upp GW:s FAQ:
Q. As Scarab Swarms move like jetbikes, do they also have the turbo boosters universal special rule?
A. Yes, they may make use of the turbo boosters
special rule – though they may not move through difficult terrain while doing so.
Q. Are Scarab Swarms jetbikes or infantry? A. Despite moving as jetbikes, Scarab Swarms are
still classed as infantry.
Q. Do Scarab Swarms have to take Dangerous Terrain tests?
A. Yes.
Tycker det känns solklart att Scarab Swarms räknas som infanteri, men rör sig som Jetbikes. Om de börjar eller slutar sin förflyttning i difficult terrain måste de ta ett Dangerous Terrain tests.
Men om dom fortf Är infantry så treatar dom ju inte skogen som dangerous terrain?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Rör sig 12", check!
Kan Turbo-Boosta, check!
Tar Dangerous Terrain-tests, check!

Enda frågan som då kvarstår är huruvida de kan runna eller inte vilket de flest har kommit fram till att de inte kan, check!

Det enda tillfället jag har kommit på att de är Infantry var på Vinsterslaget(?) då endast Infantry kunde ta objektiv; Turbo-Boostande Wraiths som kan ta objektiv hade vart ganska najs.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag skulle tolka det som att de räknas som jetbikes för allt som har med att röra sig att göra, och infanteri för allt annat, (vad det nu skulle vara?)

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Har för mig att det går att kasta Jaws på dem om de inte är jetbikes på riktigt, men jag kan inte warg-dexen så någon får rätta mig om jag har fel.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Så här säger SWE FAQ:
Units moving as Jet‐bikes
Necron units that move as jet bikes may not run in the shooting phase. The only exception to this is scarabs in a Tomb spyder unit.
Så de får springa om de håller en Tomb spyder i handen. Inte om de är själva.

När det gäller Dangerous terrain test när de rör sig in/ur terräng kanske det border spikas in i SWE FAQ:n. Det låter som om GW:s FAQ inte ger ett klart svar.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

egge

Inlägg av egge »

Fast allt är nästan löjligt. FAQ:en är typ släppt för att via att de räknas som infantry vid escalation.

Så jag tycker det skall vara:

De rör sig som jetbikes. Kan alltså inte välja att gå som infanteri.
Tillsammans med en spindel gör de en jetbike-move med max 6". Enheten rör sig efter den slöaste.
Om spindeln slår diff och exempelvis 4:A högt - då blir jetbike-förflyttningen max 4".
Om endast scaraberna är i diff så rör de sig 6" men måste slå dangerous terrain.
Om både spindeln och scaraberna står så att det skulle bli diff så blir det ett dangerous test för scaraberna+2T6" förflyttning! De är alltså begränsade både med spindelsn förflyttning (ingen får flytta snabbare än någon annan) och sitt farliga test.
Scaraberna kan inte springa för de kan inte röra sig som infanteri. Alltså kan inte spindeln heller springa tillsammans med scaraber.

Som sverige FAQ:en och GW:faqen är nu kan inte scaraberna springa men om spindeln dör så kan de det! Helt fel enligt mig. De skall aldrig kunna springa!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jacke skrev:
Mortarion skrev:Scarabs ignorerar ju terräng, så om bara de går i skogen händer ingenting.
Enligt GW erratan så slår de dangerous precis som alla andra.
Ah, just det. GW FAQ:ade bort den regeln i 5th. Det hade jag glömt.

Då tar de dangerous om de rör sig genom skogen.
Som sverige FAQ:en och GW:faqen är nu kan inte scaraberna springa men om spindeln dör så kan de det! Helt fel enligt mig. De skall aldrig kunna springa!
En enhet scarabs kan inte springa men en tomb spyder-enhet kan springa även om den har en scarab med sig. Och dör spindeln försvinner scaraberna den har fött, så det är inget problem.
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 31 gånger.

Skriv svar