Nullifies?

Regelfrågor och förslag på husregler
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Nullifies?

Inlägg av cadelin »

Ang nullzone:

Det borde vara som med Veil of Tears, man slår 5+ när man blir påverkad av den. Annars så skulle man kunna kasta nullzone och sedan gå 6" och då skulle dom inte få ta sin tail-save om dom plötsligt befann sig inom. Dvs om dom inte tar några saves så kan dom inte nulla den med svansen.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

cadelin skrev:Ang nullzone:

Det borde vara som med Veil of Tears, man slår 5+ när man blir påverkad av den. Annars så skulle man kunna kasta nullzone och sedan gå 6" och då skulle dom inte få ta sin tail-save om dom plötsligt befann sig inom. Dvs om dom inte tar några saves så kan dom inte nulla den med svansen.
Alltså är det inte gankska enkelt... Har man svans så får man slå tärning så fort man blir påverkad. Alltså såfort man tvingas slå om ett invo så får man slå svans-save, lyckas man så slutar nullzone att fungera.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Mutt skrev:
HeadWar skrev:
spankedsurfer skrev:Är det fortf så att om man har två stycken wolf tail talismans i samma grupp så får man slå två stycken 5+ för att nullify tex en Bolt of Tzeench där uniten i fråga är main target?
Just Bolt of Tzeentch (och alla andra förmågor och grejer i Daemon-codexen) är inte psychic powers.

Det står inget i FAQn, så det verkar som att man får två försök.
spankedsurfer skrev:Får jag använda Wolf Tail Talisman för att testa nullify "Nullzone", när slår jag isf tärningen? När spellen kastas (uniten är inom 6" och påverkas därmed" eller när jag ska slå mitt invul-save (faktiskt då själva spellen ger effekt så att säga)..?
Nullzone når 24". Bra fråga, jag anser ju att det inte är förrän de faktiskt ska slå om ett lyckat invo-save som de påverkas av Nullzone, men det är tyvärr inte definierat hur man räknar. Sen är ju inte Nullzone i sig något under av tydlighet, man skulle kunna hävda att man mäter upp vilka enheter som är inom 24" direkt när man kastar den, och de enheterna måste sedan slå om saves. Spelar man på det sättet skulle man antagligen få använda sin svans direkt.
De påverkas när spellen kastas och får testa dispella oavsett om de ska slå saves eller inte. Annars är det som att säga att doom påverkar dem först när fienden får rerolla sina wounds.
Japp precis det, spellen påverkar först när man får slå om to wound, då slår man för svansen.

Mutt

Inlägg av Mutt »

En spell kan påverka enheten utan att den för det måste ha någon effekt.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Mutt skrev:En spell kan påverka enheten utan att den för det måste ha någon effekt.
Är inte att påverka någonslags defenition på att ge någon typ av effekt?

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag har ingen aning om vad vargsvansen säger men har den verkligen en effekt mot null zone? null zone läggs på libben som får en specialregel. annars vill jag åter ta upp frågan vad som händer med en libbe med null zone som kör run move mitt i sin shooting phase. om det inte är libben som påverkas borde inte heller null zone flyttas vid ett run move.
Ja' än't bittä'!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nullzone påverkar alla enheter inom range. Annars kan man säga samma om shooting spells. De ger den som trollar en special attack.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Nullzone påverkar alla enheter inom range. Annars kan man säga samma om shooting spells. De ger den som trollar en special attack.
Jo, men mäter du räckvidden när man kastar den, eller när man slår saves? Det är en väldigt viktig skillnad. (Och inte bara för svans-dispells, utan rent allmänt, kanske ska bryta ut den här frågan.)

Skriv svar