Rough Riders och Furious Charge

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Rough Riders och Furious Charge

Inlägg av Mortarion »

Jag tycker att det är rätt klart.

FC påverkar modellens stats.

En powerfist dubblar modellens styrka. Alltså dubblas den och sedan lägger man till +1 för furious charge (i enlighet med de generella reglerna för ordningen på modifiers). Detta eftersom båda sakerna påverkar modellens stats. Eftersom den alltid slår på I1, oavsett vad man har i I, så spelar FC-bonusen ingen roll där.

En huntinglance slår på S5 I5 oavsett vilka stats modellen har. Så det spelar ingen roll om modellens S och I ökar när den använder lansen, eftersom den slår på bestämda värden. (Rundorna efter påverkar det dock som vanligt.)

Om en modell har ett vapen som slår med ett bestämt S-värde så hjälper inte furious charge på det men kan användas för I. Vi kan ta Gabriel Seth som exempel. Han har S4 och I5 och hans vapen slår med S8. Om han skulle vara i närheten av en präst och få Furious charge ökar hans S till 5 och hans I till 6 när han chargar. Vilket styrkevärde han har är dock fullständigt irrellevant eftersom han slår på S8 oavsett styrka. Dock slår han på I6.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Håller med Mortarion, så har jag(och alla jag spelat mot) spelat det.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag hänvisar igen till regelstödsbristen på att ett vapen kan slå med stats modellen inte har. Characteristics hanterar inte att sådant får förekomma. Jag ser det verkligen som att modellen har värdet den får av vapnet, för läget av attacken, och får därför sin FC på det också.

Varför skulle dom bli mindre sura av att ha ett bra vapen?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Snot skrev:Jag hänvisar igen till regelstödsbristen på att ett vapen kan slå med stats modellen inte har. Characteristics hanterar inte att sådant får förekomma. Jag ser det verkligen som att modellen har värdet den får av vapnet, för läget av attacken, och får därför sin FC på det också.

Varför skulle dom bli mindre sura av att ha ett bra vapen?
Regelstödet finns i reglerna för de olika vapnen som har ett bestämt styrkevärde. Det står att attacker med vapnen resolvas med en visst styrka. Det spelar ingen roll vilken styrka modellen har.

Kan för övrigt nämna att frågan redan har diskuterats av Sverige-FAQ-gänget (innan det här dök upp) och kommer att läggas till i nästa version. Och då kommer det stå att de inte får någon bonus av FC.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag köper inte alls argumentet, men om det redan diskuterats så får man väl hoppats att ni tagit in alla argument ni kunnat så jag har väl inte mycket val än att anpassa mig.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar