har inte IG-boken i närheten, men står det att det är ett vapen med fyra skott (mantikoran, alltså), eller har bilen fyra missiler? Rätt avgörande skillnad (sett till tidigare resonemang i tråden).Jacke skrev:Hur funkar det med andra vapen som har begränsad ammo? Måste man få weapon destroyed även om de skjutit slut på skotten eller gäller samma sak där? Tänker på en av IG bilarna(manticore?) samt bloodstrike missiles och en del annat.
hk-missiler
Re: hk-missiler
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
ett vapen som får skjuta 4 ggr..
Som jag ser det är en skjuten hunterkiller missile samma sak som ett upp-använt combiweapon. Combiweaponet räknas efter av-skjutningen precis som en bolter, likadant räknas rhinon som sköt hunterkiller missile presis som en vanlig rhino därefter.
Jag tycker det känns naturligt att en avfyrad HKM kan gå sönder av en weapon destroyed.
Bara för att det bara kan avfyras en gång gör inte att det inte är ett vapensystem på fordonet som kan gå sönder.
Bara för att det bara kan avfyras en gång gör inte att det inte är ett vapensystem på fordonet som kan gå sönder.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
rent regeltekniskt så känns det som om vapen utan ammo kan förstöras med weapon destroyed, annars så skulle en immobiliserad manticore utan heavy bolter och slut på ammo dö på en weapon destroyd, det känns mycket konstigt. Jag skulle i detta avseende se det som att man måste skjuta sönder vapensystemet som skjuter missilerna innan den är trasig.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Saker som är engångs är oftast det för att de (i regel) går sönder när man använder dem. Går att applicera både på plastmuggar och hunter killer missiles.
så är även nästan all ammunition, men få vapen..
Men i reglerna så finns det inget som stöder att hur mycket ammo ett vapen har kvar skulle påverka om det kan bli förstört eller inte..
Men i reglerna så finns det inget som stöder att hur mycket ammo ett vapen har kvar skulle påverka om det kan bli förstört eller inte..
Jag skulle då aldrig någonsin hävda att en avskjuten HKM skulle kunna ta upp ett Weapon Destroyed-resultat. Efter det att den är skjuten så finns den ju inte kvar. HKM är inget vapensystem utan ett vapen som i och med avskjutning lämnar fordonet som den skjuts ifrån och susar iväg mot sitt mål.
På sätt och vis kan jag erbjuda regeladvokaterna stöd för detta i och med att HKM heter just Hunter Killer Missile och inte Hunter Killer Missile Launcher. Det förra är ett vapen som är sin egen ammo medan det senare är ett vapensystem med ammo som avlossas ur det, och som därför blir kvar på fordonet för att kunna förstöras trots att det saknar ammo.
Mantikoran har däremot ett vapensystem som kan avlossas 4 gånger varefter vapnet finns kvar men saknar ammo.
Regelstöd eller ej (antar att det inte finns uttryckligt regelstöd för motsatsen heller) så känns det som det mest rimliga i sammanhanget.
På sätt och vis kan jag erbjuda regeladvokaterna stöd för detta i och med att HKM heter just Hunter Killer Missile och inte Hunter Killer Missile Launcher. Det förra är ett vapen som är sin egen ammo medan det senare är ett vapensystem med ammo som avlossas ur det, och som därför blir kvar på fordonet för att kunna förstöras trots att det saknar ammo.
Mantikoran har däremot ett vapensystem som kan avlossas 4 gånger varefter vapnet finns kvar men saknar ammo.
Regelstöd eller ej (antar att det inte finns uttryckligt regelstöd för motsatsen heller) så känns det som det mest rimliga i sammanhanget.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Så det är alltså en tolkningsfråga om hurvida det finns en avfyrningsramp eller inte? Eller handlar det om antal skott? Finns det något regelstöd för någon teori?
Jag håller faktiskt fullständigt med Glinus i den här frågan.
Så nu är apokalypsen nära. Skynda er att köpa grodregnsförsäkringar!
Så nu är apokalypsen nära. Skynda er att köpa grodregnsförsäkringar!