Force Weapon vs Multi-Wound Unit

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Force Weapon vs Multi-Wound Unit

Inlägg av Katarsis »

Nefrums skrev:jag tyker att det är helt uppenbart att man måste avgöra om woundet är instant death eller inte innan man bestämmer vilken modell som tas bort..
Har du något regelstöd för detta? Sidhänvisning? Ser inte varför Force Weapon skulle vara undantaget den vanliga sekvensen för wound-allocation. Enligt er skall man alltså slå efter to-wound-rollet och se om woundet är med Instant Death eller inte? Vad händer då om man slåss mot, säg, tre unika Meganobs där en har tagit ett wound och man gör två till wounds, slår ett Psychic Test och kommer fram till att ett utav wounden är med Instant Death. Då kan man alltså allokera det woundet på den skadade Nobben och ta det vanliga woundet på en annan?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nej, ordningen blir ju:
1. Allokera wounds.
2. Slå saves.
3. Slå för Force Weapon Instant Death.
4. Ta bort modeller.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Två Attackbikes varav en har tagit ett wound och Librerianen gör ett till wound
HeadWar skrev:Nej, ordningen blir ju:
1. Allokera wounds. Lägger det på den skadade Attackbiken så som det står i regelboken
2. Slå saves. Får inget save, tar bort en Attackbike
3. Slå för Force Weapon Instant Death. Finns ingen modell att använda Force Weapon mot
4. Ta bort modeller. Har redan tagit bort modellen
Antingen avgör man Force Weapon innan eller efter wound allocation och saves och jag tycker att det enda rimliga är efter, eftersom det endast är då man vet om någon fiende faktiskt blev woundad.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Katarsis skrev: 1. Allokera wounds. Lägger det på den skadade Attackbiken så som det står i regelboken
2. Slå saves. Får inget save, tar bort en Attackbike
3. Slå för Force Weapon Instant Death. Finns ingen modell att använda Force Weapon mot
4. Ta bort modeller. Har redan tagit bort modellen
Du blandar ihop allokera wounds och ta bort modeller

tänk dig att du har tre attackbikes varav två med melta, och en av de med melta har tagit ett wound.

1. Allokera wounds: Dvs ska woundet gå på melta bikes eller heavy bolter bike(s), om man väljer melta bikes har man fotfarande inte valt vilken av dem som ska ta det.
2. slå saves, Inget inv save på attackbikes..
3. kolla om det är instant death.
4. Ta bort modeller. blir det instant death måste man ta bort den oskadda, blir det inte det måste man ta bort den skadade.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Håller med Jeppa (och Egge och Jon).

egge

Inlägg av egge »

Katarsis skrev: Antingen avgör man Force Weapon innan eller efter wound allocation och saves och jag tycker att det enda rimliga är efter, eftersom det endast är då man vet om någon fiende faktiskt blev woundad.
Jag tycker det enda rimliga är att man skall ta bort hela modeller om man kan, när man allokerat på en viss typ av modell. Precis som med vanliga instant death. Jag vill också hävda att du inte tar bort några förluster förrän vapnets effekt har blivit visat då du behandlar alla modeller med samma utrustning som en grupp.

Jag vill nog också argumentera för att om headwars steglista stämmer så gör Mattias fel om han tar bort en figur i steg 2 om steg 4 är att ta bort modeller.

1. Allokera wounds - lägg den på den skadade attack biken
2. Slå saves. Får inget save.
3. Kolla om det blir instant - lyckas.
4. Ta bort förluster - då alla attackbikes är likadana så måste maximalt antal wounds ta bort. Allokeringen hanteras nu gruppmässigt (annars måste vi ta varje skada för sig) och då det är ett instant kill så skall en hel modell bort.

Unika modeller känns inte relevant att ta upp då de hanteras som olika grupper vid instant kill.

Edit: såg bara att mortarion postade samtidigt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Vi verkar se på saken olika och jag är beredd att kalla mig själv nedröstad.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker själv inte att det rent regeltekniskt är uppenbart åt ena eller andra hållet, men att köra
1. Allokera wounds.
2. Slå saves.
3. Ta bort modeller.
4. Slå Force Weapon.
5. Ta bort en modell till.
tycker jag känns märkligt, den normala gången är ju att Instant Deathade modeller tas bort innan man tar bort några andra modeller.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med Katarsis om att det inte finns något regelstöd för JonJeppaEggetolkningen. Men å andra sidan så känns den väldigt spelbar och antagligen så vi borde spela.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag påpekar igen att det blir konstigt om man missar testet i deras tolkning :P
Då har du helt plötsligt 2 identiska modeller med varsitt wound taget.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar