Wargear - samma reger för alla, eller?

Regelfrågor och förslag på husregler
Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av Gibber »

Håller med föregående... Man ska inte behöva ha nått annat me sig än sin codex, regelbok o FAQ för en codex. Blir lätt jäkligt förvirrat annars.
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av speedfreek »

Det blir lite jobbigt när du skall kunna de tre olika sorternas storm shield du kan möta.
Det enklaste vore om alla hade samma, så man bara behövde lära sig en äcklig fiendeöveraskning.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av Nefrums »

fast codexarna är balanserade(åtmistone lite) för att använda wargear med de regler som de har i sin codex. Det blir konstigt om de använder andra regler, ska de då betala priset i sin egen codex eller priset i den codexen de använder regler från osv..

Ska man tex få köpa en heavy 2 cyklon missilelauncher men bara betala för en med heavy 1?

Det blir mycket konstigt om man inte använder de regler som det var tänk att man skulle använda när codexen skrevs.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av HeadWar »

Någon som känner för att sammanställa en lista över vad det egentligen är som påverkas av den här förändringen? :)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av speedfreek »

Främst Storm Shield, Cyclone Missile Launcher, Typhon Missile Launcher, Dozer Blade.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av Gonka Koff »

speedfreek skrev:Främst Storm Shield, Cyclone Missile Launcher, Typhon Missile Launcher, Dozer Blade.
(Mitt) Sunda förnuft säger att BA och DA:s saker borde få samma egenskaper som nya SM, däremot blir det knas om BT och SW får det. (5 tankhunting terminators med dubbla heavy 2-Cycloner är litet väl bra).

Men annars tror jag att trådskaparen även tänkte på priser på saker som att en rhino kanske skall kosta 35p och Extra armour 15 för alla kodexar.

Fast det här ämnet är för krångligt för mig, ni andra får tänka och bestämma!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av fjugin »

Gonka Koff skrev:däremot blir det knas om BT och SW får det.
SW får de allra flesta reglerna ur SM boken även om man kör direkt från codex..
speedfreek skrev:Främst Storm Shield, Cyclone Missile Launcher, Typhon Missile Launcher, Dozer Blade.
samt smoke launcher, machine spirit, whirlwind launcher, drop pods och hur många som ryms i transporter

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av HeadWar »

Assault Cannons för WH. Smoke Launchers för lite alla möjliga. Dedicated Transports.

Att gå in och ändra poängen är ju både helt orimligt och ganska vettigt...

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av Nefrums »

det gäller inte smoke launchers i och med att det finns nya regler för den i regelboken. Sen hur man skall tolka det som står på smoke launcher i regelboken är en helt annan fråga, som inte har med detta att göra.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Wargear - samma reger för alla, eller?

Inlägg av HeadWar »

Whut? Det står ju uttryckligen i regelboken att eventuella codexar går före det som står i regelboken, och det vi diskuterar här är om vi ska strunta i det där med att codex går före allt.

Skriv svar