Hjälp character
Re: Hjälp character
Man tar sina poäng för det objektivet då man just fimpat två units i skyttet...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
De är alltid units. En IC som joinat en enhet = en unit bestående av 2 units (enheten och ICn). En enhet bestående av 4 IC = 1 unit bestående av 4 units. En sådan enhet skulle alltså ge 4KP, oavsett om de dödas tillsammans eller inte.
Tänk att det är hur de köps på armélistan som styr vad som räknas som units (och ger KP, räknas som unit destroyed etc) om inget annat anges (finns några undantag men använder man detta som huvudregel blir det sällan fel).
Tänk att det är hur de köps på armélistan som styr vad som räknas som units (och ger KP, räknas som unit destroyed etc) om inget annat anges (finns några undantag men använder man detta som huvudregel blir det sällan fel).
-
Montrovant
Och blir då en egen enhet igen, som jag tolkar reglerna ovan.Röde skrev:Fast en IC kan lämna enheten igen...
Med all respekt så spelar det ingen roll hur du eller någon annan brukar spela. Ska man vara krass så spelar det inte heller någon roll hur man brukar spela på turneringar. Självklart är det upp till var och en att bestämma hur man vill spela spelet - så länge man är överens med sin motståndare (eller satt upp tydliga house rules som TO) så kan man ge grots vingar om man vill.
Om inget annat överenskommits bör dock regelboken följas, och utifrån citaten ovan anser jag det otvetydigt att ICs är egna units när de är på egen hand, men ingår i en unit de ingått i. Sedan har jag inte lusläst hela regelboken, utan kan någon hitta något som säger emot detta eller en faq som klargjort detta viker jag mig givetvis.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dom ingår i enheten, men det betyder inte att dom slutar vara en egen enhet i många andra avseenden. Tex så delar dom generellt inte regler med enheten dom joinar. Du får självklart spela som du vill med din kompisar, men kommer du ut och spelar med andra så är det den tolkningen som används.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
dempaattack
@Montrovant
Jag vill veta vad folk gör i turneringar. För eller senare kommer man väll att spela i en turnering.
Så klart man kan göra som man vill hemma. Men vill gärna ha ett humm om vad som händer där ute i 40k sverige
Kanske ska skriva ett inlägg på GWs FB sida. Och se om man får svar
Jag vill veta vad folk gör i turneringar. För eller senare kommer man väll att spela i en turnering.
Så klart man kan göra som man vill hemma. Men vill gärna ha ett humm om vad som händer där ute i 40k sverige
Kanske ska skriva ett inlägg på GWs FB sida. Och se om man får svar
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Detta är förmodligen 40K mest felanvända citering. Man kan inte bara läsa den delen av stycket och tro att det är allt som stårMontrovant skrev:"While an Independent Character is part of a unit, he counts as part of the unit for all rules purposes"
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Montrovant
@dempaattack
Jag förstår absolut att man kan vara nyfiken på hur det går till på turneringar, men min poäng kvarstår ändå.
Visserligen tycks jag vara i minoritet, och jag ber om ursäkt ifall jag lät raljerande. Men även om alla andra spelar på ett sätt så innebär det per automatik att det är rätt sätt (om alla andra skulle hoppa utför ett stup osv).
Jag har klart och tydligt visat var min tolkning har stöd i reglerna, och jag skulle ifrågasätta eran "tolkning" även på en turnering. Om inget annat angetts måste väl regelboken vara grunden för hur man spelar? Och om jag inte missat någon regel, någon faq eller liknande så står det klart och tydligt att en IC räknas som en del av en unit han har klivit in i. I alla regelavseenden.
Sedan kan modeller i en unit ha olika regler, absolut, det finns det gott om exempel på - men det innebär inte att de blir egna units (eg warlocks)
Förutom att er tolkning i mina ögon är orimlig, så tycker jag också att den är ologisk och onödig. Ologisk för att ICs skulle räknas som egna units i detta avseende men inte i andra. Eller menar ni att en trupp på 4 IC skulle ge D3 VP för Behind enemy lines? Kan en trupp med en IC hålla två objekt? Kan de skjuta på olika targets eftersom de är olika enheter?
Den i mina ögon logiska definitionen, som också har stöd i det andra citatet jag hänvisade till ovan är att en unit är en eller en grupp modeller som rör sig tillsammans, skjuter tillsammans och assaultar tillsammans.
Jag förstår inte heller poängen med hur ni spelar? Vad är det som blir bättre med att räkna dem som olika enheter?
Som jag sade tidigare - visa gärna regelstöd för er tolkning, men att hänvisa till hur andra spelar eller hur man alltid har spelat är inte giltiga argument.
Jag förstår absolut att man kan vara nyfiken på hur det går till på turneringar, men min poäng kvarstår ändå.
Visserligen tycks jag vara i minoritet, och jag ber om ursäkt ifall jag lät raljerande. Men även om alla andra spelar på ett sätt så innebär det per automatik att det är rätt sätt (om alla andra skulle hoppa utför ett stup osv).
Jag har klart och tydligt visat var min tolkning har stöd i reglerna, och jag skulle ifrågasätta eran "tolkning" även på en turnering. Om inget annat angetts måste väl regelboken vara grunden för hur man spelar? Och om jag inte missat någon regel, någon faq eller liknande så står det klart och tydligt att en IC räknas som en del av en unit han har klivit in i. I alla regelavseenden.
Sedan kan modeller i en unit ha olika regler, absolut, det finns det gott om exempel på - men det innebär inte att de blir egna units (eg warlocks)
Förutom att er tolkning i mina ögon är orimlig, så tycker jag också att den är ologisk och onödig. Ologisk för att ICs skulle räknas som egna units i detta avseende men inte i andra. Eller menar ni att en trupp på 4 IC skulle ge D3 VP för Behind enemy lines? Kan en trupp med en IC hålla två objekt? Kan de skjuta på olika targets eftersom de är olika enheter?
Den i mina ögon logiska definitionen, som också har stöd i det andra citatet jag hänvisade till ovan är att en unit är en eller en grupp modeller som rör sig tillsammans, skjuter tillsammans och assaultar tillsammans.
Jag förstår inte heller poängen med hur ni spelar? Vad är det som blir bättre med att räkna dem som olika enheter?
Som jag sade tidigare - visa gärna regelstöd för er tolkning, men att hänvisa till hur andra spelar eller hur man alltid har spelat är inte giltiga argument.
-
Montrovant
DHettNeck skrev:Detta är förmodligen 40K mest felanvända citering. Man kan inte bara läsa den delen av stycket och tro att det är allt som stårMontrovant skrev:"While an Independent Character is part of a unit, he counts as part of the unit for all rules purposes"
Jag har läst hela stycket flera gånger, och min bedömning är att det inte finns något annat i regeln för ICs som inskränker denna regel i det avseende som diskuteras. Det som kommer närmast är väl
"If an Independent Character joins a unit, and all other models in that unit are killed, he again becomes a unit of one model..."
Lägg märke till orden other och again som implicerar att ICn är en del av enheten han ingår i.
Din tolkning gör ju dödsstjänor riktigt sköna. Genom att joina ex. 4 Karaktärer på bikes med en bikesquad så har du trollat bort 4 kill points från listan...
Och jo, så länge de är en enhet, bestående av flera enheter så följer de reglerna för units beträffande skytte mm.
Och jo, så länge de är en enhet, bestående av flera enheter så följer de reglerna för units beträffande skytte mm.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.