Deep strike

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Deep strike

Inlägg av Katarsis »

LillePer skrev:Det finns väl ett stycke att om du är i coherrency med 2 enheter så väljer du vem du joinar i slutet på movement.
Jo, så är det, men det är egentligen inte relevant för min logik att man måste vara fri från sin original-enhet för att få joina en ny.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

kraftman

Inlägg av kraftman »

Jag är inne på Katarsis spår här och det var därför jag slängde ut frågan..
An Independent Character can leave a unit during the Movement phase by moving out of unit coherency with it.
Ska man hårdra det, så kan man inte gå ur coherency efter deepstrike..

RAW vs RAI som vanligt...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fast man måste ju inte lämna den iom att det är ok att byta om man är i coherency med två olja enheter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Man kan inte bara applicera delar av regeln.

"If the Independent Character is within 2" of more than one unit at the end of its Movement
phase, the player must declare which unit it is joining."

Det här kan fortfarande hända oavsett om charactern gått ur coherency med originalenheten eller inte.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ancalagon skrev:"If the Independent Character is within 2" of more than one unit at the end of its Movement phase, the player must declare which unit it is joining."
Jag tycker som sagt inte att detta ger karaktären rätten att avjoina en enhet.

Om man får joina en enhet utan att ha brutit coherency med sin gamla enhet, vad är det då som säger att man har avjoinat den gamla enheten? Skall man applicera regeln på det sättet så kommer ju karaktären att vara joinad med två enheter samtidigt.

Men, men, det är inte dit jag vill få denna konversationen. Om det bara är jag och Kraftman som har spelat på detta sättet så kan vi nog ändra på oss.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Katarsis skrev:
Ancalagon skrev:"If the Independent Character is within 2" of more than one unit at the end of its Movement phase, the player must declare which unit it is joining."
Jag tycker som sagt inte att detta ger karaktären rätten att avjoina en enhet.

Om man får joina en enhet utan att ha brutit coherency med sin gamla enhet, vad är det då som säger att man har avjoinat den gamla enheten? Skall man applicera regeln på det sättet så kommer ju karaktären att vara joinad med två enheter samtidigt.

Men, men, det är inte dit jag vill få denna konversationen. Om det bara är jag och Kraftman som har spelat på detta sättet så kan vi nog ändra på oss.
jag håller med dig, men jag spelar knappt längre så mitt ord är inte så mycket lag.
Ja' än't bittä'!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna diskussion, men jag antar att det är mina byråkrat-idéer om att man kan få folk att komma överens genom att förklara tillräckligt noga. :D

I regelboken står två relevanta saker angående IC:s
1. Om en IC avslutar sitt move inom 2" från två enheter måste han välja vilken av dem han joinar.
2. En IC kan lämna en enhet genom att gå ut ur coherency med den i movement phase. (Det enda andra sättet att lämna en enhet som anges är att få enheten dödad.)

Om en karaktär som är med i enhet A avslutar sitt move inom 2" från både enhet A och enhet B och väljer att joina enhet B är han med en RAW-tolkning med i båda enheterna. Detta för att han har uppfyllt kraven för att joina enhet B, men inte uppfyllt kraven för att lämna enhet A. Att det inte är så man ska spela verkar alla vara överens om och det skulle skapa massor med konstiga situationer. Alltså måste man applicera en av följande två regeltillägg:
1. Han lämnar automatiskt sin gamla enhet när han joinar en ny.
2. Han kan inte joina en ny enhet innan han har lämnat sin gamla.

Inget av dessa två tillägg har egentligen något stöd i regelboken och båda känns vettiga. Jag skulle nog själv säga att GW menade att det var den första regeln som skulle användas (att han autolämnar sin gamla enhet), men Katarsis-regeln (2) är också logisk.

Laughing God

Inlägg av Laughing God »

"In order to join a unit, an Independent Character simply has to move so that he is within the 2" unit coherency distance of a friendly unit at the end of their Movement phase."
I detta stycke så syftar ju "In order to join a unit" på att han inte redan är joinad i en enhet.
Kan inte bli tydligare

Så vi (jag och resten av föreningen jag är med i) är alla rörande överens om att man måste lämna en enhet för att joina en annan.
Det finns ett stycke för hur man joinar en enhet = Förutsätter att man inte är med i en enhet
Ett stycke för hur man lämnar en enhet = Förutsätter att man såklart är med i en enhet.
Ytterligare ett stycke tar upp vad som händer om man råkar hamna på ett avstånd som gör att man har möjlighet att joina två olika enheter när man avslutat sitt move = Regler för att joina, inte lämna en enhet.
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Mortarion skrev:Jag vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna diskussion, men jag antar att det är mina byråkrat-idéer om att man kan få folk att komma överens genom att förklara tillräckligt noga. :D

1. Om en IC avslutar sitt move inom 2" från två enheter måste han välja vilken av dem han joinar.
2. En IC kan lämna en enhet genom att gå ut ur coherency med den i movement phase. (Det enda andra sättet att lämna en enhet som anges är att få enheten dödad.)

Om en karaktär som är med i enhet A avslutar sitt move inom 2" från både enhet A och enhet B och väljer att joina enhet B är han med en RAW-tolkning med i båda enheterna. Detta för att han har uppfyllt kraven för att joina enhet B, men inte uppfyllt kraven för att lämna enhet A. Att det inte är så man ska spela verkar alla vara överens om och det skulle skapa massor med konstiga situationer. Alltså måste man applicera en av följande två regeltillägg:

Inget av dessa två tillägg har egentligen något stöd i regelboken och båda känns vettiga. Jag skulle nog själv säga att GW menade att det var den första regeln som skulle användas (att han autolämnar sin gamla enhet), men Katarsis-regeln (2) är också logisk.
Fast 1. faller väl på följande formulering: "If an Independent Character does not intend to (or cannot) join a unit, it must (where possible) remain more than 2" away from it at the end of the Movement phase". Alltså - måste ICn befinna sig 2" från den enhet hen ämnar att inte joina och 2" inom den enhet hen ämnar joina.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Nurgle skrev:
Mortarion skrev:Jag vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna diskussion, men jag antar att det är mina byråkrat-idéer om att man kan få folk att komma överens genom att förklara tillräckligt noga. :D

Fast 1. faller väl på följande formulering: "If an Independent Character does not intend to (or cannot) join a unit, it must (where possible) remain more than 2" away from it at the end of the Movement phase". Alltså - måste ICn befinna sig 2" från den enhet hen ämnar att inte joina och 2" inom den enhet hen ämnar joina.
Nä. Bara om det är möjligt...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar