Mova och skjuta artillery?

Regelfrågor och förslag på husregler
Neth_Oni

Re: Mova och skjuta artillery?

Inlägg av Neth_Oni »

jag har nu läst igenom allt som rör Artillery i regelboken, och att förflytta vare sig skytt eller kanon hindrar inte från att skjuta. Däremot, om vapnet är Heavy (vilket allt artilleri är vad jag vet) så kan de bara skjuta Snap fire oavsett om det är kanonen eller skytten som rört på sig (kanonen är trots allt också en egen modell som dock överlåter skjutandet åt en annan modell).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Precis. Det är både knonen och gunnern som skjuter. Därav får man inte flytta den och skjuta.

Som jag sa så finns det ett visst RAW-argument för att få flytta kanonen, men jag (och de flesta andra) tycker att det argumentet är fel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

At a glance håller jag med om att det verkar som att det är så det bör spelas. Men om man läser RAW lite noggrannare får jag en annan bild.

"If a model carrying a Heavy weapon moved in the preceding Movement phase, he can fire it in the Shooting phase but only as Snap Shots."

1. Jag tycker det är tydligt att snap shots restriktionen bara innefattar modeller som har burit ett heavy vapen.

2. Det står ingenstans att ett heavy vapen i sig måste avfyras som snapshots om det förflyttats.

Man bör även skilja på gunner och vapen här. Gunner skjuter och kanonen avfyras. Kanonen är fortfarande bara ett vapen som flyttas runt.
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017
Rank 1# ITC Scandinavia 2018

Halvar

Inlägg av Halvar »

fraktalen skrev:At a glance håller jag med om att det verkar som att det är så det bör spelas. Men om man läser RAW lite noggrannare får jag en annan bild.

"If a model carrying a Heavy weapon moved in the preceding Movement phase, he can fire it in the Shooting phase but only as Snap Shots."

1. Jag tycker det är tydligt att snap shots restriktionen bara innefattar modeller som har burit ett heavy vapen.

2. Det står ingenstans att ett heavy vapen i sig måste avfyras som snapshots om det förflyttats.

Man bör även skilja på gunner och vapen här. Gunner skjuter och kanonen avfyras. Kanonen är fortfarande bara ett vapen som flyttas runt.
fast ska man hålla på med den semantiken så kan han inte skjuta den alls, eftersom han inte bär den alls, och det är bara modeller som bär heavy weapons som får skjuta dem efter att ha gått, enligt den texten.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Varför inte? "One crewman that is within 2" of a gun in the Shooting phase can fire it. "
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Fraktalen, sidan 32 i regelboken. "The most common occurrences of snap shots are when models with heavy weapons move and shoot in the same turn or when units make overwatch shots."

Grundregeln för snapshots kräver inte att en model "bär" vapnet, endast att den ska avfyra det, och har då vapnet som är heavy flyttat så omfattas det av snapshots regeln.

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Visst men det är inte vapnet i sig som skjuter snapshots utan det är modellen som skjuter med vapnet som gör det.

Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Fast i det fallet så kommer ju aldrig artilleri kunna flytta. Står inget under artilleri hur långt dom går, och kollar man på orks (Mek gunz) så finns det inga infanterister i enheten/ unit entry. Eldar (Vaul support battery) har det lite bättre då dom kan köpa till en warlock som infantry (character). Men i grund har dom heller inga infanterister i sin entry som möjliggör att dom får gå.

Användarvisningsbild
fraktalen

Inlägg av fraktalen »

Man bör ju dock utgå ifrån att heavyvapen fungerar som vapen gör i allmänhet tills det står någonting annat. Ni läser ju in att snapfire restriktionerna appliceras på vapnet i sig vilket inte framgår av reglerna.
Andreas Berglund

Rank 1# ITC Europe 2017

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

fast det står heller ingenstans att artillery slipper snap fire om den rört sig. Må vara bara ett vapen, men då den har en egen profil så är den också en egen modell. Det är inte helt glasklart hur det fungerar regelmässigt, åt något av hållen, men vad som är rimligt tycker iaf jag är rätt uppenbart. Det är inte så bara att flytta runt på sånna pjäser och man kan definitivt inte skjuta av ett skott medan man gör det för då kan det uppstå rejäla skador på både manskap och utrustning ;)

Skriv svar