Att joina någon är inte en voluntary action, det händer per automatik om en IC kommer inom 2" från enhet.Papa D skrev:Sitter på jobbet, är tyvärr bara en hobby spelare så jag har bara Tyranid codexet med mig till jobbet och inte regelboken, men jag kan utan att referera till någon sida med största sannolikhet säga att man inte får utföra någonform av voluntary action efter turbo boost, dvs du får inge joina en annan enhet. Därför måste en IC alltid stanna 2" ifrån en turboboostad enhet eller en turboboostad ic 2" ifrån en annan enhet.
Får kolla upp detta om nån timme när jag e hemma, men nästan 100% säker på att man under inga omständigheter får joina en annan enhet efter turbo boosting.
Även om man inte får det kan huvudfrågan i tråden ändå komma upp iom folk med stelth, ork bikes etc.
Jag skulle säga:Katarsis skrev:Här vet jag att åsikterna går isär och jag håller inte med dig. Man kan ha olika typer utav coversave om några modeller i enheten t.ex. har en specialregel. T.ex. Telion med Scouts utan Cammo Cloaks eller en Scarab Swarm med en Tomb Spyder.HeadWar skrev:Som jag förstår det så kollar man först om en majoritet av enheten är i cover, oavsett sort. Sedan kollar man vilken sorts cover. Är det flera olika sorter så väljer man den sort som är bäst.
Man kan inte ha olika typer av cover, men speciella modeller kan ha olika cover saves, DVS det är skillnad på in cover och cover save. Alla modeller i en enhet räknas som i/bakom samma (bästa möjliga) typ av cover (om majoriteten står i cover), men alla behöver inte ha samma cover save.
t.ex. tomb spyder + 3 scarabs. 2 av modellerna står bakom buske (5+) och en bakom mur (4+). Majoriteten av enheten står i cover, och då räknar man den bättre typen av cover, DVS 4+. Lägger man sedan en träff på en scarab så får den använda stelth och har 3+ cover save, lägger man en träff på spindeln får den bara 4+ save.