WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: WYSIWYG diskussion, vi vill höra era tankar!

Inlägg av Zurken »

Jag tycker man kan vara ganska generös med WYSIWYG och count-as, så länge man enkelt förstår vad som är vad. Många "konstiga" count-as arméer är ofta väldigt genomtänkta för så man enkelt ska se vad allt representerar.
Alexander Merinen

Mr_riot

Inlägg av Mr_riot »

Chtuhlu:s som demoner är absolut okej ;)

Nej jag är för det mesta, så länge modellerna har rätt höjd, rätt baser och ett coolt tema så säger ja go!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Svårt... Jag tycker inte det är så lätt som att bara dela in det i bra och dåliga proxys.
Det finns bra idéer som är dåligt genomförda, och även dåliga idéer som är bra genomförda.

Några exempel, med mina åsikter. Garanterat tycker andra annorlunda.

Smurfs?
Ultramarines (så klart). Smurfnought, Smurftalon, Smurfturions.. Alla har rätt vapen, svamparna är Drop pods.
Jo, jag gillar dem.
Bild

Necron Croissants?
Jag fattar det roliga avseende orginalmodellens utseende, men Nej.. Nej nej nej för mig.
Bild

Cartoony Ork Dread?
JA JA JA alla dar i veckan!
Bild

Kitty Marines?
Å fy fan.. Nej. Fetnej.
Bild

Star Wars?
Absolut, säg vad som är vad bara så kör vi! BA-BA-BA BABABA... (Dart Vader Theme)
Bild

Rosa Fluffig Land Raider?
Fint gjord, men nej... inte att spela mot...
Bild

Pappersfigurer?
Nej. NEJ! Ta bort skiten.. Det är en samlarhobby, den där genvägen svider i ögonen..
Bild

Värsta jag mött var en leksaks volvo V70 som Ork battlewagon och en mjukisdelfin på en tub pringles som en Valkyria.
Hade jag lagt otaliga timmar på målning för att möta det? Nej fy.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

Kaptenen skrev:en mjukisdelfin på en tub pringles som en Valkyria.
HAHAHA
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tack Kapten! Precis sådana bilder som behövs i en sådan här tråd!

Däremot vill jag gärna att du utvecklar dina "nej" och "ja" och säger VARFÖR nej eller ja :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

bild 2 och 7 är självklara nej, resten hade jag kunnat spela mot. Kitty marines var ju dock hiskeligt fult målade, men jag gillar idén. Starwars killar känns lite fel skala, alldeles för realistiska proportioner.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Den fluffiga Landraidern var ju jättefin, känns väldigt Chaosig, lite otur med mutationerna bara.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

För mig är detta inte så krångligt.

*För att något ska vara WYSIWYG så ska det ha rätt beväpning/utrustning (dvs alla vapen/stora uppgrades som finns på listan skall finnas på modellen och modellen skall inte ha ha vapen/stora uppgrades som inte finns med på listan).

*När det kommer till basning/storlek på modellen så bör modellerna ha rätt basstorlek (samma som senaste utgåvan av modellen) och har man byggt en model själv så bör den vara samma storlek som senaste orginalet +20/-10%.

*När det kommer till counts as arméer så ser jag inget problem alls. Så länge modellerna ser bra ut (dvs är välgjorda och ihopsatta med lite tanke/omtanke), följer de två ovanstående punkterna och man samtidigt tydligt ser vad det är så är det inget problem.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:För mig är detta inte så krångligt.

*För att något ska vara WYSIWYG så ska det ha rätt beväpning/utrustning (dvs alla vapen/stora uppgrades som finns på listan skall finnas på modellen och modellen skall inte ha ha vapen/stora uppgrades som inte finns med på listan).

*När det kommer till basning/storlek på modellen så bör modellerna ha rätt basstorlek (samma som senaste utgåvan av modellen) och har man byggt en model själv så bör den vara samma storlek som senaste orginalet +20/-10%.

*När det kommer till counts as arméer så ser jag inget problem alls. Så länge modellerna ser bra ut (dvs är välgjorda och ihopsatta med lite tanke/omtanke), följer de två ovanstående punkterna och man samtidigt tydligt ser vad det är så är det inget problem.
Då godkänner du med andra ord skokartonger och croissanter (så länge de har rätt vapen).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:För mig är detta inte så krångligt.
Då godkänner du med andra ord skokartonger och croissanter (så länge de har rätt vapen).
Nej, dom faller ju sjukt tydligt under tredje punkten.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar