Håller med. Vad som står i codexen trumfar allt förutom GWs egna FAQs.Katarsis skrev:Jag antar inte alls samma sak som du. Armébyggaren är antagligen inte gjord av samma person som gjorde codexen och går därför under samma osäkerhet som vi känner nu. Så jag tycker inte att man kan utgå ifrån något den accepterar.SamuelB skrev:Japp jag syftar till Armebyggaren i SM codexen... Man borde ju anta att den faktiskt stämmer.
SW reliker
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: SW reliker
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Och Force Requisition är en del av Codex, av rent tekniska skäl enbart den digitala.
Att hävda "den kanske är skriven av någon annan" tycker iaf jag bara blir fånigt. Det är lite som att hävda att "symmaryn längst bak i fysiska codexen kanske också skrevs av någon annan, så den kan vi ju inte lita på".
Men strunt samma vad den säger egentligen. Tycker det är solklart i codexen.
Man får byta ett vapen mot en relic.
Har man inte bytt något vapen mot en relic får man fortsätta köpa relics tills dess att restriktionen mötts, dvs man bytt bort ett vapen.
Tycker verkligen inte det är svårare än så.
Att hävda "den kanske är skriven av någon annan" tycker iaf jag bara blir fånigt. Det är lite som att hävda att "symmaryn längst bak i fysiska codexen kanske också skrevs av någon annan, så den kan vi ju inte lita på".
Men strunt samma vad den säger egentligen. Tycker det är solklart i codexen.
Man får byta ett vapen mot en relic.
Har man inte bytt något vapen mot en relic får man fortsätta köpa relics tills dess att restriktionen mötts, dvs man bytt bort ett vapen.
Tycker verkligen inte det är svårare än så.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 19 gånger.
Är benägen att hålla med Katarsis eftersom man i GWs byggare kan välja till Sgt Telion även om du i övrigt kör till exempel BT.
Byggaren har också haft fel points costs och varit en anledning till att den digitala codexen uppdaterades en del i början.
Byggaren har också haft fel points costs och varit en anledning till att den digitala codexen uppdaterades en del i början.
Mattias Lindeberg
Summeringen i slutet brukar ju ofta innehålla fel, så den brukar man ju inte direkt kunna lita på utan att man kollat igenom den mot resten av codex. Finns det skillnader där så brukar det ju alltid vara det som står i summeringen som räknas som felaktigt.Ancalagon skrev:...Att hävda "den kanske är skriven av någon annan" tycker iaf jag bara blir fånigt. Det är lite som att hävda att "symmaryn längst bak i fysiska codexen kanske också skrevs av någon annan, så den kan vi ju inte lita på"...
En bild säger mer än 1000 kaniner
Absolut. Då kollar man på relevant plats i regelboken.imp skrev:Summeringen i slutet brukar ju ofta innehålla fel, så den brukar man ju inte direkt kunna lita på utan att man kollat igenom den mot resten av codex. Finns det skillnader där så brukar det ju alltid vara det som står i summeringen som räknas som felaktigt.Ancalagon skrev:...Att hävda "den kanske är skriven av någon annan" tycker iaf jag bara blir fånigt. Det är lite som att hävda att "symmaryn längst bak i fysiska codexen kanske också skrevs av någon annan, så den kan vi ju inte lita på"...
Det är det jag försöker säga att force requisition är egentligen skit detsamma, eftersom jag tycker det är tydligt nog på wargear listan och på varje unit entry.
jag vet inte vad som faktsikt står i deen men någon sa här att det står "...change ONE weapon..." och alltså inte "...change A weapon..." vilket jag skule se som en mer tillåtande regel. möjligtvis "...change HIS weapon..."
Ja' än't bittä'!
Det som står är ungefär "Exchange one weapon for one of the following items"
sen står det under vissa "this item does not replace a weapon".
Så, du får byta bort ett vapen mot en relic. Vissa items behöver du inte byta bort något vapen för att få.
Så, du får byta bort ett vapen mot en relic. Vissa items behöver du inte byta bort något vapen för att få.
- DHettNeck
Nej, du tänker bakvänt. Det enda du har tillstånd att gör är byta bort ett vapen mot en relik, om det viktga nu är att man måste byta bort ett vapen för att räknas så kan man enligt reglerna ALDRIG ta någon item som inte byter bort ett vapen då man bara har tillåtelse att byta bort vapen mot reliker.Ancalagon skrev:Det som står är ungefär "Exchange one weapon for one of the following items"
Det enda man får göra är det som det står att man får göra. I detta fallet får man byta ETT vapen mot EN relik, om man senare får behålla vapnet pga en annan regel så spelar det ingen roll.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Ja, du får byta bort ETT vapen men du har bytt bort NOLL vapen 
Enligt din logik skulle man aldrig få ta ett icke-vapen, eftersom man då inte byter bort vapnet, vilket är det enda man får göra.
Regeln som tillägg för icke-vapnen gör alltså ingenting, eftersom du i slutändan då inte bytt bort något vapen, vilket är det enda du får göra?
Låter bakvänt det tycker jag
Let's agree to disagree helt enkelt.
Enligt din logik skulle man aldrig få ta ett icke-vapen, eftersom man då inte byter bort vapnet, vilket är det enda man får göra.
Regeln som tillägg för icke-vapnen gör alltså ingenting, eftersom du i slutändan då inte bytt bort något vapen, vilket är det enda du får göra?
- DHettNeck
nej nej nej, du är din logik som säger att man inte får ta reliker där man inte byter bort vapenAncalagon skrev:Ja, du får byta bort ETT vapen men du har bytt bort NOLL vapen
Vilken relik du än tar, så har du gjort ditt "ett vapen => en relik" byte, i vissa fall får du dock behålla vapnet. Detta eftersom som det ENDA sättet du kan ta en relik på är att byta ett vapen mot det. Det finns helt enkelt inget annat sätt att välja saker från listan, alltså kan du bara göra detta en gång.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis