Tyranidregelfrågor (utbrutet från Komp)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Nefrums »

lol.. att asid blood skulle få effecter av bonesword?!?.. sist jag läste i tyranid codexen var inte acid blood en cc attack. ska du få det till att bonswords ger insta kill till hans skjutvapen med sen?

Men att det blir svårare att undvika att bli träffad av blod när man är intraslad i en levande piska känns ganska uppenbart.. kanske -1 på den kombon..

Harpyn är cool och suger sjukt hårt.. den är nästan i samma klass som death strike missilen..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Men det är precis lika RAW som att mawlocen inte får deepa på fiender. Därför tycker bör vi spela det så!
"if a model suffers one or more unsaved wounds in close combat from a Tyranid with a bonesword, it must immediately pass a Leadership test or suffer instant death. If the Tyranid creature that inflicted the wound is armed with a pair of boneswords then the Leadership test must instead be passed on 3d6."

"For every unsaved wound a model with acid blood suffers in close combat, the enemy unit that struck the blow must pass an Initiative test or suffer a wound. No armour saves or cover saves may be taken against these wounds and casualties count towards combat resolution."

Jag anser inte att det är Tyraniden som inflicted the wound, ungefär som att man får ta saves mot en exploderande dreadnought fastän den har power weapon.

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

RAI, Om man blir skadad av ett bonesword så kan man instant dö. Om skadan inte kommer från bonesword instant dör man inte.

Acid blood är inte ett bonesword.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Malleus

Inlägg av Malleus »

Känns som en del fått det om bakfoten, det är alltså Lashwhip:en som ger I1 till motståndare i baskontakt under hela assaultphasen
och acid blood gör att om tyranten blir skadad så måste den attackerande göra ett Init test eller få ett wound tillbaka.
det har inget med boneswords o göra

det lilla
(+LD instakill)
syftade endast till att man alltid får ett bonesword med lash:en.. och att varje wound tyranten gör i CC ger en chans till instakill, inte att Acidblood wounden skulle ge en instakill! (även om som en del säger att RAW skulle med mycket tveksamheter kunna hävda det helt felaktigt.)

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:Massa saker...
Med tanke på Headwars senaste poster så har jag bestämt mig i att hålla med han i allt. Så slipper jag skriva samma sak.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke

Inlägg av Jacke »

Fast återigen är det en jävligt dum formulering. Det står inte att boneswords gör instant death utan att modellen gör instant death. Och det står inget om närstrids attacker utan bara wounds som sker i närstrid.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jämför med Warp Spider Exarchs Powerblades som ger effekten "model ignores armour saves", vilket då också skulle gälla på skytte... Bonesword är ett vapen man slåss med och har bara effekter då man slåss med det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Katarsis skrev:Jämför med Warp Spider Exarchs Powerblades som ger effekten "model ignores armour saves", vilket då också skulle gälla på skytte... Bonesword är ett vapen man slåss med och har bara effekter då man slåss med det.
Inte för att någon lär spela det annorlunda, men var står det så i reglerna?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det står lite otydligare än vad jag skrev under Powerblades. Hursom spelar det ingen direkt roll, det viktiga jag ville få fram var att ett närstridsvapen bara fungerar när man slåss med det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Men är boneswords & övriga tyranid prylar närstridsvapen? Om de är det så kan man inte kombinera dem med varandra eftersom man aldrig kan få effekten av två olika närstridsvapen, vilket jag hört vissa påstå.

Skriv svar