hive guards + doom of malantai

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Re: hive guards + doom of malantai

Inlägg av egge »

Vet inte ens varför detta är på tal. Det står inte någonstans att impaler cannon ignorerar cover. Alltså fungerar _alla_ specialregler som ger cover. Turbo boost, kustom force field och smoke är exempel. För att få cover som från vanligt skytte så kan endast cover som modellen rör eller är i (angående area terräng) räknas. Det är vad som står och det går utan problem att tolka det som så. Alltså behövs ingen FAQ på det eller liknande, för ingen kommer försöka spela så och dessutom ha en domare i ryggen.

För att ignorera cover behövs en specialregel som säger att man ignorerar cover. Det gör inte impaler cannons. De behöver inte LOS till sitt mål vilket inte är samma sak som att ignorera cover, detta gör dock att ett förtydligande behövs och därför kom den där extra meningen till.

Skratta åt nidspelare som vill hävda att impaler cannon ignorerar cover. Jag tror inte det kommer bli något problem som faktiskt behövs diskuteras.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Falkman

Inlägg av Falkman »

Håller helt med.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Falkman skrev:Håller helt med.
Hur kan du hålla med egge? Han skrev ju samma sak som jag rörande cover som ligger mellan en hive guard och målet, dvs att det inte räknas.
Hursomhelst så verkar ju alla hålla med varandra nu.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag höll på och gjorde en analys av meningen för att visa att GW menar att man inte kan få cover för något annat än area terrain och terrain som man är i baskontakt med, men skit samma, om någon Tyranidspelare absolut vill ge mig cover när jag inte ska ha det så kommer jag väl inte att argumentera emot helhjärtat.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att Spirit Leech kan påverka på gubbar inne i transporter. Berör verkligen Every non-vechicle unit modeller i transporter? Vad säger du jocke?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Nu är det väl avslutat. Men jag tror beskrivningen på Impaler cannon främst är där som hjälp för att kolla cover iom att LOS kan bli svårt att kolla om dom står bakom ett berg, eller dylikt.

egge

Inlägg av egge »

Jocke Rapp skrev:
Hur kan du hålla med egge? Han skrev ju samma sak som jag rörande cover som ligger mellan en hive guard och målet, dvs att det inte räknas.
:lol:

Annars är jag nästan helt övertygad om att man skall få cover saves om man har en regel som säger att man får det. Jag ser smoke som att man är inne i cover o s v.

Angående att suga blod via LD så tror jag inte att modeller inne i fordon behöver slå LD-slag men hittar inget stöd till det i reglerna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Falkman

Inlägg av Falkman »

Jocke Rapp skrev:
Ah såg det nu, missade en mening i mitten där :P
Men han har rätt när han säger att den skulle behöva en regel som säger att den ignorerar cover för att göra det, och det har den ju inte.
Det enda hans regel påverkar är som sagt cover du får när du står i eller rör det som ger dej cover, skjuter dom t ex igenom area terrain mot nåt som står bakom ska det få cover som vanligt.
Dock verkar ni ju skita i det och vill göra Hive Guard bättre, så jag ska väl inte gnälla...
egge skrev: Angående att suga blod via LD så tror jag inte att modeller inne i fordon behöver slå LD-slag men hittar inget stöd till det i reglerna.
Bevisbördan ligger väl på dom som VILL suga blod, vill dom göra det får dom leta rätt på en regelpassage som påvisar att du kan, inte nåt som bevisar att du inte kan. GWs regler fungerar som så att dom säger vad du får göra, dom säger inte vad du inte får göra.
Jag kollade visserligen bara igenom transportreglerna en snabbis, men det enda dom säger är att "troops may embark in transports" basically, och ska man hårddra det riktigt bara för att jävlas så såg jag inget som skulle innebära att du inte kan skjuta vanligt på dom heller, men det vet vi ju alla att man inte kan, så varför ska Leech vara ett undantag när det inte ger specifik tillåtelse att träffa saker i fordon?

hansson

Inlägg av hansson »

Modellerna som sitter i en transport har ju plockats bort från bordet (enligt reglerna). Jag har svårt att se att en enhet som tekniskt sett inte finns på bordet (men som får hålla objektiv / skjuta med hjälp av bilen) kan bli påverkade av någonting alls, såvida inte det sägs specifik (tar S4 träffar om fordonet blir destroyed - explodes, pinning test från wrecked, etc).

Har inte Tyranids boken framför mig, men har för mig att Doom bara säger att alla enheter inom 6" tar LD test, men eftersom enheten inte befinner sig på bordet så finns det inget som säger att dom kan bli påverkade.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:Angående att suga blod via LD så tror jag inte att modeller inne i fordon behöver slå LD-slag men hittar inget stöd till det i reglerna.
Jag har också en "känsla" av att det finns en sådan regel, men jag kan inte heller hitta den. Kanske något man minns från 4th?

På sidan 66 i reglerna står det som sagt att man kan mäta avstånd till och från enheter som sitter i en transport, men ingenting om att de skulle räknas som att de inte finns. (Man kan inte skjuta på dem med bolters eftersom det inte går att dra LOS till dem, och shooting står som ett uttryckligt undantag.) Det är mycket möjligt att det finns en regel någonstans som säger att Leech inte fungerar mot folk i transporter, men jag kan inte hitta någon just nu.

Skriv svar