Deep strike på andra modeller

Regelfrågor och förslag på husregler
Jacke

Re: äntligen på advance order...

Inlägg av Jacke »

Om det inte var meningen att Mawlocen ska deepa på fiender, varför beskriver de då hur fienderna ska flytta sig när den kommer? Och eftersom folk måste flytta undan från skytteattacken så står det ju ingen inom 1" från Mawlocen när den väl kommer upp. Jag tror inte att GW skulle ge modellen en attack som den inte har nån nytta av. FAQ lär säga att den får

Kanske ett dumt exempel, men jag har för mig att de använde en mawloc i senaste WD, hur gjorde de där?

hansson

Inlägg av hansson »

Om man ska vara petig med wording kan man hävda följande:

Models may not be placed in impassable terrain unless the models concerned have a special rule in their profile granting them an exception [...]

Oke så inge deepstrikandes på modeller då dessa är impassable.

If a Mawloc Deep Strikes onto a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Mishap table, but instead do the following

Så Mawlocen har i sina specialregler att han får deep strika på en modell (notera att det inte nämner scatter nånstanns, bara att den deep strikar - sen råkar scatter vara en del av en deep strike, men det spelar ingen roll). Därmed får han deepstrika på modeller.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

hansson skrev: If a Mawloc Deep Strikes onto a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Mishap table, but instead do the following
Det finns inget i detta som säger att han får välja att deepa på en modell. Det enda där står är att han inte missapar om han hamnar på en modell.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Jacke

Inlägg av Jacke »

Varför ens hålla på och dumma sig med RAW när det är helt uppenbart vad som är tanken?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Kan vara för att man inte är van vid så obalanserat bra gubbar....

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:Om det inte var meningen att Mawlocen ska deepa på fiender, varför beskriver de då hur fienderna ska flytta sig när den kommer? Och eftersom folk måste flytta undan från skytteattacken så står det ju ingen inom 1" från Mawlocen när den väl kommer upp. Jag tror inte att GW skulle ge modellen en attack som den inte har nån nytta av. FAQ lär säga att den får
För att den fortfarande kan scattra på fiende enheter och då inte mishapar utan triggar en drop pod deluxe regel istället, du kan ju knappast säga att modellen har en attack som den inte har nån nytta av. Den triggar ju när Mawlocen scattrar på en fiende enhet.
hansson skrev:If a Mawloc Deep Strikes onto a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Mishap table, but instead do the following

Så Mawlocen har i sina specialregler att han får deep strika på en modell (notera att det inte nämner scatter nånstanns, bara att den deep strikar - sen råkar scatter vara en del av en deep strike, men det spelar ingen roll). Därmed får han deepstrika på modeller.
Nja han måste ju fortfarande agera under de restriktioner som Deep Strike reglerna innebär. Ingenting i hans regler tar bort restriktionerna på Deep Strike.

Det hela är lite tricksy, jag kan hålla med att det kan vara troligt att Mawlocen ska kunna Deep Strika på en enhet men det är lite fussy. Jag vet inte vad det var tänkt när Robin Cruddance skrev codexet så för min del kan det vara åt båda hållen.

men som det funkar nu, rent regelmässigt, innan en FAQ kommer och styr upp det.... njae
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Jacke

Inlägg av Jacke »

Grejen är ju att han inte deepar inom 1" från fienderna om han siktar på dem. Modellen ställer man inte ut förän efter skytte attacken är utförd och då finns det inte längre någon modell inom 1". Han skjuter först och deepar sedan. Jag ser inte problemet. Kan ni som gör det föklara?

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

speedfreek skrev:Kan vara för att man inte är van vid så obalanserat bra gubbar....
Man får sätta den "anywhere on the table", enemy units leder inte till misshap. Lägg ut blast, det som överlever flyttas bort från blastmarkern och Mawlocen tar dess plats. Ta da!

Den är inte obalanserat bra... It's the new thing: The deepstrike-attack.
Det är en stor plasmakanon, som man teoretiskt kan avfyra 3 ggr och som skattrar som vanligt utan bs minus. Det är hela grejen med Mawlocen. En russ kan lägga en starkare blaffa varje tur. Jag tycket det skulle vara löjligt att något man nästan lagt 200p på måste lyckas scattra på sin fiende.. Gr8
Misslyckas man får man stå still och ta eld och gräva ner sig fort som fan för att försöka igen om 2 rundor. .... scattra vänster... scattra vänster... fan.

Det jag tycket vore intressantare att höra är huruvida man får coversave om man står i en skog. Inte direkt så att det hjälper att krama träd om ett jättestort monster vill äta upp dig underifrån.
Stengolv funkar nog bättre... run to the... hills? Nej, run to the ruinen och klättra upp ett par våningar för säkerhets skull. 8-)
Skämt åsido, om man inte hade fått några coversaves hade jag kunnat understryka Pärs uttalande om Mawlocen.

Sugen på förtydligende från gw i vilket fall...
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Grejen är ju att han inte deepar inom 1" från fienderna om han siktar på dem.
Om man är på så är man väl inom 1"?
Jacke skrev:Modellen ställer man inte ut förän efter skytte attacken är utförd och då finns det inte längre någon modell inom 1". Han skjuter först och deepar sedan. Jag ser inte problemet. Kan ni som gör det föklara?
När man gör en deep strike så ställer man ut modellen, sedan slår man för scatter, och efter det kollar man om det blev en mishap. Står på sidan 95 i regelboken.

Jag har förvisso inte codexen, han kanske inte alls gör en deep strike utan något helt annat?

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:Kan ni som gör det föklara?
Jag ska göra mitt bästa.

Eftersom Mawlocen inte gör något undantag till Deep Strike regeln så gäller Deep Strike proceduren tills Mawlocens regler gör undantag. Det är här du har fel när du antar att man inte ställer ut modellen efter skytte attacken är utförd. Denna delen i kedjan triggar inte förrens du mishapar. Alltså

1. Placera ut Mawloc modellen på bordet i en legal position och rulla för scatter. Slår du hit hamnar han där han är.

2. Om han scattrar, mät ut var han scattrar. Om han landar på en fiendeenhet triggar hans regel. Då tar du bort Mawlocen från bordet (rent regelmässigt, låt han gärna stå kvar vid sidan för att spara tid) och lägg ut den stora blast templaten där och resolva skadan. Flytta bort killarna som är under templaten så de fortfarande behåller coherency och placera sedan ut Mawlocen där templaten var.

Så Terror from the Deep triggar istället för att du rullar på Deep Strike Mishapen. Fram tills när det händer så följer du reglerna för Deep Striking

*edit*'
blev lite ninjad av HeadWar där.
HeadWar skrev:Jag har förvisso inte codexen, han kanske inte alls gör en deep strike utan något helt annat?
Yes han Deep Strikar, regeln beskriver vad som händer istället för att rulla på Mishapen, inget annat.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar