true line of sight...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D

Re: true line of sight...

Inlägg av Papa D »

Mina gubbar har ett speciellt tunnelseende synfel samt att modellerna tittar ned i marken, så jag är helt immun mot dessa konstiga rage regler, särskilt efter som mina modeller är stelopererade i nacken...

Så klart men kan se 360 grader, om vi inte spelar med detta skulle jag vilja veta de i förväg för Shrike med 10 assault terminators blir så SJUKT mycke bättre om LoS e raktfram så kan han ju oftast infiltrera bakom fienden inom 12"

P_Daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

egge skrev:brb s16. Firing models can always draw a LOS through members of their own unit....
Det enda det betyder är att modeller i den egna enheten inte skymmer sikten. Du ser dock fortfarande bara framåt.

Jag säger inte att det här är bra, men så här tolkar jag RAW. Jag skulle gärna se en FAQ som säger att alla modeller ser 360°.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det här kan vara den löjligaste diskutionen jag sätt på länge.. SWE faq kommer inte att ta upp situvationer där det är uppenbart hur det fungerar....

Inte ens RAW kan man få det till att bli så. Då det står på s11 att man inte ska bry sig om vilket håll modellerna tittar åt. Vad jag kan hitta står det ingenstans att modeller bara kan se framåt, var står detta?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med jeppa. Denna diskussionen är så meningslös och korkad att det skulle kunna vara copy pasteat från warseer :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

Sidan 11 säger att man inte behöver bry sig om hur man ställer figurerna i förflyttningsfasen, eftersom man kan vända dem mot fienden i skyttefasen. Det tycker jag låter som att de skall vara vända mot fienden för att kunna skjuta på dem.
/Peter Welzien

egge

Inlägg av egge »

PeterWelzien skrev:
egge skrev:brb s16. Firing models can always draw a LOS through members of their own unit....
Det enda det betyder är att modeller i den egna enheten inte skymmer sikten. Du ser dock fortfarande bara framåt.

Jag säger inte att det här är bra, men så här tolkar jag RAW. Jag skulle gärna se en FAQ som säger att alla modeller ser 360°.
Faktiskt inte. Det står klart och tydligt att modeller i den egna enheten inte täcker. Alltså täcker ingen modell i enheten LOS. Jag är ledsen men enligt RAW så står det inte att den specifika skytten ignorerar sig själv och kan täcka sig själv. Jag kan hålla med om att modeller inte har 360 graders syn om det står någonstans att en modells kropp kan täcka dess egna LOS. Alltså blir det så att infanteriet egentligen får 360 grader. Det står inget alls om att man bara ser framåt. Det står att man vänder modellen i skyttefasen. Det står att modeller vänder sig automatiskt om i movement-fasen men det står inte att en infanterimodell täcker LOS på sig själv. Ser faktiskt inte vad problemet är. Enligt RAW så ser man igenom sig själv och andra i enheten. Det står till och med att fordon har en facing, till skillnad från infanteri. Bara där betyder det att det inte spelar någon roll vilket håll modellen tittar för han har ingen specifik riktning han tittar åt.

Men detta är kul dock :lol:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

hansson

Inlägg av hansson »

Det här är en diskussion som dyker upp lite då och då på random forum (dakka, warseer, etc) och det brukar sluta i att tråden låses. Efter att ha kollat igenom tidigare nämnda diskussioner skulle jag tolka det som att man blir tvungen att hitta på egna regler över hur LoS funkar i movement phase. I shooting phase är det ganska tydligt, men det refereras hela tiden till "firing models" och liknande, vilket inte gående modeller är. Jag tycker följande citat täcker det hela rätt fint:
"In the movement phase, units subject to rage must move as fast as possible towards the closest visible enemy" (p. 76)

Okay, time to define visible. Nothing in the index, nothing anywhere that specifically defines it. Let's look for a definition in context. Found one on page 16.

"Sometimes, all that may be visible of a model is a weapon [...]" (p. 16)

From this we deduce that visible means 'Within LoS'. Let's see what that does if we plug 'within LoS' into our first quote.

"In the movement phase, units subject to rage must move as fast as possible towards the closest enemy within LoS" (p. 76 edited)

Now we need to find out what 'Within LoS' means. Let's go and visit the index again. Found it.

"Line of sight, 16" (p. 303, index)

Off to page 16 to discover how we can apply the LoS rules in the Movement Phase.

"The Shooting Phase" (p. 15, title)

Oh dear. This doesn't look good. Oh well, maybe it can apply to movement too?

"A firing unit [...]" (p. 16, top left paragraph)

Okay, this one only applies to firing units, but perhaps the next one?

"Line of sight literally represents your warriors' view of the enemy [...]" (p. 16, Top right paragraph)

It appears we can use this one. It seems universal.

"This means getting down to the level of your warriors, taking in the view from behind the firing models [...] (p.16, top right paragraph a bit further down)

Or not.

"Line of sight must be traced from the eyes of the firing model [...]" (p. 16, second top right paragraph)

Nothing useful here either.

"There is one important exception to the rules for line of sight. Firing models [...]" (p. 16, Own Unit)

Nope.

"Warhammer 40,000 uses what we call "true line of sight" for shooting attacks. This means that you take the positions of models and terrain and simply see if your warriors have a view to their targets." (p. 16, grey box, Line of Sight)

So they use it for shooting attacks and finding view to targets. I don't think we can apply this box to the movement phase either, and that was our last resource.

There is nothing else to look at. It is quite clear that visible means 'within line of sight" (and the idea that visible means "A model my eye can see" is just plain silly) and it is just as clear that none of the LoS rules work in the movement phase under RAW. However we have to apply the LoS rules. This isn't just a rule that can be abused, it's a rule that freezes the game. You're told to do something impossible. As such, this will have to be discussed at the start of each game between opponents or defined by TOs, and I consider the average TO to be able to correct flawed rules, unlike GW. This means that this tactic is all but doomed for tournament play, and is impossible against a dissenting opponent.
Strikt RAW håller jag med honom, men då går det inte att spela spelet. Så det är bara att köra på som alla ändå gör, för det hela är rätt löjligt. Hur shooting fungerar är rätt så klart, det är inte alls klart hur det fungerar med gående modeller, och därför inte hur Rage fungerar.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Står det något i RB om hur man skall hantera sin Magväska?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Står det inte på sidan 11 (som jeppa nämner) att det bara är tradition att dramatiskt vända sig mot fienden, men att det egentligen står inte spelar någor roll hur de faktiskt är vända. Har inte regelboken tillgänglig just nu dock.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker faktiskt att man får mycket bättre effekt av sin magväska om man vänder sig dramatiskt mot fienden innan man använder den.

Skriv svar