Ja, Eldritch Storm, kan man skjuta den ur en transport utan Firepoint? Det är ju en shooting attack men i codexen står det att den inte behöver LoS. Egentligen kan man ju dra det till följande; om farseern kan skjuta stormen ur en bil utan firepoints, med hänvisning till att han inte behöver LOS. Kan inte, rent teoretiskt, en hive guard eller liknande som inte behöver LOS, också göra det?
Kneptigt tycker Bill, njaaa tycker Bull...
Internätet verkar inte samstämigt när man googlar heller. Va säger ni?
Eldritch Storm och transporter
Eldritch Storm och transporter
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
Re: Eldritch Storm och transporter
vart ser du att det står att line of sight inte krävs? det står inget om att line of sight krävs men det gör det inte för storm bolters heller. den följer vanliga psychic regler, shooting regler och psychic shooting regler. och nej, man kan inte skjuta ut ur transporter med hive guards eftersom a: det står inget om det, b: inte ens grey knights får göra det och om inte grey knights får göra en sak får inga andra heller göra det och slutligen c: nids har inte transporter.
Ja' än't bittä'!
Det står under Farseer Psychic powers precis i början "and do not require the Eldar psyker to have line of sight to target".
precis... Under beskrivningen för psycic powers i codexen står det att ingen power kräver LOS om inget annat står. Under Mindwar står det att LOS krävs, inget under Eldrich Storm.
O jag vet att nidz inte har några transporter, därav "teoretiskt".
Anledning "b" är dock förmodligen det som fäller avgörandet...
O jag vet att nidz inte har några transporter, därav "teoretiskt".
Anledning "b" är dock förmodligen det som fäller avgörandet...
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
ja titta där, det var som fan. hursomhelst får inte grey knights skjuta ut med astral aim enligt deras FAQ så det bör vara prejudicerande, speciellt med tanke på att grey knights är mer marines än eldar.
Ja' än't bittä'!
Jag tror det kan ha varit jag som orsakat denna förvirring, men vet att det varit uppe på tapeten på andra forum, men inte sen den nya FAQ´n kom i januari...
Min tanke var att eldritch storm gick under summon, dvs deep strike, eftersom den inte behöver färdas genom det materiella planet genom luften som många andra saker tex målsökande missiler osv.
Men efter att ha läst FAQ'n igen verkar det rätt tydligt att man inte får skjuta den från fordon, även om den var tänkt att kunna göra det.
"Q: Does Eldritch Storm need to roll To Hit? (p28)
A: Yes, though as it is a blast weapon, Eldritch Storm
will scatter."
Nyckelordet i texten är "weapon", annars kunde den deepat som tex spore mine clusters. Det blir ivf -5 på hur långt den scattrar
Min tanke var att eldritch storm gick under summon, dvs deep strike, eftersom den inte behöver färdas genom det materiella planet genom luften som många andra saker tex målsökande missiler osv.
Men efter att ha läst FAQ'n igen verkar det rätt tydligt att man inte får skjuta den från fordon, även om den var tänkt att kunna göra det.
"Q: Does Eldritch Storm need to roll To Hit? (p28)
A: Yes, though as it is a blast weapon, Eldritch Storm
will scatter."
Nyckelordet i texten är "weapon", annars kunde den deepat som tex spore mine clusters. Det blir ivf -5 på hur långt den scattrar
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó