Independent Characters Joining & Leaving Units
- speedfreek
Re: Independent Characters Joining & Leaving Units
Undrar vad som händer om enheten har jump packs och karaktären inte har det.
Eller tvärt om...
Eller tvärt om...
Don't go there....speedfreek skrev:Undrar vad som händer om enheten har jump packs och karaktären inte har det.
Eller tvärt om...
Alexander Merinen
följ reglerna så funkar det hyggligt.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Visst det funkar, men då måste man lägga tankekraft på att flytta enheterna i rätt ordning, vilket känns rätt meningslöst imo.
Alexander Merinen
- guildmaster
- Kontakt:
Mad doc Grotsnic är en IC. När han joinar en enhet räknad de som en retinue och som han inte kan lämna förrän alla är döda. Sen kan han joina en annan enhet och få en ny retinue.
Men han är ju rätt speciell vår gröne doktor.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Nja, de blir inte ett retinue i regeltermer, det är bara det att hans regler är formulerade på ett sätt som gör det omöjligt för honom att lämna en enheten han har joinat.guildmaster skrev:Mad doc Grotsnic är en IC. När han joinar en enhet räknad de som en retinue och som han inte kan lämna förrän alla är döda. Sen kan han joina en annan enhet och få en ny retinue.
Hive tyrrant + hive guards funkar nästan precis som ett retinue, fast utan att referera till regelboken.
Alexander Merinen
Okej. Ska bara se om jag lyckas sammanfatta detta.
Om man ska läser texten innantill så är det IC som ska joina en enhet och inte tvärt om. Med undantag att sista punkten ger ett stöd för att även en enhet kan joina en IC men inte lämna. Men så som folk spelare så lägger de vikten vid 2” regeln och inte så mycket krut på hur man kom dit.
Lukas the Trickster är en ”Composition: 1 (Unique)” men fråga är om han är en Special Character eller en Troop.
Alt 1) Efter som det är en uppgradering under Troops så tar inte Lukas upp ett eget HQ slot vilket innebär att han är en Troop och inte en Special Character. Han kan hålla objekt och i närstrid så fungerar han som en del utav enheten istället som en egen enhet som IC. Men om detta påstående stämmer, hur fan tänkte GW bär det gav honom Pelt och the Doppegangrel som gör att motståndaren måste re-rolla hits när han inte får välja att slå på Lukas. Den blir ju helt jävla onödig tills alla Blood Claws är döda.
Alt 2) Lukas the Trickster är en Special Character. ”Composition: 1 (Unique)” är samma composition som används utav mina andra karaktärer med ett namn under mina HQ val. Denna likheten isig påvisar bara att man inte få ha mer än en utav gubben och inte ifall han är en karaktär, men det den faktiskt säger är att han är Special efter som man bara får ha en.
Reglerna om Pelt och the Doppegangrel (sid 52 SW-Codex) säger ”All successful To Hit rolls specifically allocated against Lukas (not against the squad he is with) must be re-rolled” vilket i min mening påvisar att han är tänkt att användas som en karaktär i närstrid. Och läser man under ”Unique” i stora regelboken sida 49 så verkar det som att de förutsätter att alla som är ”Composition: 1 (Unique)” är en Special Characters och omständigheterna gör den till antingen till en Independent Character eller en Upgrade Character.
Viket i detta fallet skulle innebära att Lukas the Trickster blir en Upgrade Character och fyller kriterierna för hur Retinues.
Personligen anser jag att alt 2 kan ställa tillproblem med Arjac Rockfist. Men båda alternativen ställer till det i mitt huvud.
Om man ska läser texten innantill så är det IC som ska joina en enhet och inte tvärt om. Med undantag att sista punkten ger ett stöd för att även en enhet kan joina en IC men inte lämna. Men så som folk spelare så lägger de vikten vid 2” regeln och inte så mycket krut på hur man kom dit.
Lukas the Trickster är en ”Composition: 1 (Unique)” men fråga är om han är en Special Character eller en Troop.
Alt 1) Efter som det är en uppgradering under Troops så tar inte Lukas upp ett eget HQ slot vilket innebär att han är en Troop och inte en Special Character. Han kan hålla objekt och i närstrid så fungerar han som en del utav enheten istället som en egen enhet som IC. Men om detta påstående stämmer, hur fan tänkte GW bär det gav honom Pelt och the Doppegangrel som gör att motståndaren måste re-rolla hits när han inte får välja att slå på Lukas. Den blir ju helt jävla onödig tills alla Blood Claws är döda.
Alt 2) Lukas the Trickster är en Special Character. ”Composition: 1 (Unique)” är samma composition som används utav mina andra karaktärer med ett namn under mina HQ val. Denna likheten isig påvisar bara att man inte få ha mer än en utav gubben och inte ifall han är en karaktär, men det den faktiskt säger är att han är Special efter som man bara får ha en.
Reglerna om Pelt och the Doppegangrel (sid 52 SW-Codex) säger ”All successful To Hit rolls specifically allocated against Lukas (not against the squad he is with) must be re-rolled” vilket i min mening påvisar att han är tänkt att användas som en karaktär i närstrid. Och läser man under ”Unique” i stora regelboken sida 49 så verkar det som att de förutsätter att alla som är ”Composition: 1 (Unique)” är en Special Characters och omständigheterna gör den till antingen till en Independent Character eller en Upgrade Character.
Viket i detta fallet skulle innebära att Lukas the Trickster blir en Upgrade Character och fyller kriterierna för hur Retinues.
Personligen anser jag att alt 2 kan ställa tillproblem med Arjac Rockfist. Men båda alternativen ställer till det i mitt huvud.
Det står ju att se ska rerollas efter allocation. Så säg att Lukas får 3 wounds på sig. Då får motståndaren ta 3 tärningar och slå om to hit och to wound. Då kanske Lukas bara behöver ta 1 save. Så tror jag den är tänkt att funka, och allocation i meningen tyder på detsamma.
Q. How does the Pelt of the Doppegangrel work? (p52)
A. Under normal circumstances, the Pelt of the
Doppegangrel will only work if Lukas the Trickster is on
his own (i.e. his Blood Claw buddies have all been killed
off). Models with an ability to specifically target a
certain model (e.g. a Vindicare Assassin) must re-roll all
successful To Hit rolls if targeting Lukas. The same
ruling applies in close combat. Unless the enemy has a
specific special rule allowing them to allocate attacks to
specific models in close combat, Lukas cannot be
targeted separately unless he is on his own. He really is
that slippery a customer!
Q. Does Arjac Rockfist confer the Stubborn special rule
to his unit? (p86)
A. No, as he is not an Independent Character. Arjac’s
Stubborn special rule only makes a difference when he
is on his own.
A. Under normal circumstances, the Pelt of the
Doppegangrel will only work if Lukas the Trickster is on
his own (i.e. his Blood Claw buddies have all been killed
off). Models with an ability to specifically target a
certain model (e.g. a Vindicare Assassin) must re-roll all
successful To Hit rolls if targeting Lukas. The same
ruling applies in close combat. Unless the enemy has a
specific special rule allowing them to allocate attacks to
specific models in close combat, Lukas cannot be
targeted separately unless he is on his own. He really is
that slippery a customer!
Q. Does Arjac Rockfist confer the Stubborn special rule
to his unit? (p86)
A. No, as he is not an Independent Character. Arjac’s
Stubborn special rule only makes a difference when he
is on his own.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Jag varför kollar jag inte FAQn innan mitt huvud börjar springa iväg med mig. Det är väll inte första gången det händer 
O well, tackar för snabba svar och mindre huvudvärk
O well, tackar för snabba svar och mindre huvudvärk