Necrons WBB?

Regelfrågor och förslag på husregler
Magnus

Necrons WBB?

Inlägg av Magnus »

Om en necron-enhet tex dör 5 gubbar i en närstrid (så att man lägger dom ner i väntan på WBB) och sen resten förlorar striden och dödas i sweepen, kan då de 5 som dog i närstriden fortfarande använda WBB eller plockar man bort dom också?

Jag tycker att dom som ligger ner borde få sitt WBB eftersom dom inte tillhör den enheten längre utan kommer att gå ihop med närmsta enhet om deras WBB lyckas.

Det kan även tolkas som att de som dör av sweepen skulle kunna få komma tillbaka eftersom det står i necron codex under vilka som får ett WBB: "Any Necron model that is reduced to 0 Wounds, or would otherwise be removed as a casualty..." när en enhet dör av en sweep så blir dom ju "removed as a casualty"?

8-)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Necrons WBB?

Inlägg av DHettNeck »

Om man läser på sweeping advance så tycker jag att det är rätt klart att dom inte får ställa sig upp om dom blir nersprugna. Det står att ingen save eller annan special rule kan rädda dom.

Dom som redan blivit dunkade är däremot lite mer osäkert. Dom är ju inte riktigt med i enheten längre...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Dom räknas till enheten om den sugs in i Monolithen. Så enligt mig så dör dom om dom blir nersprugna.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Räknas som som en del då, bör dom göra det annars också. Alla dör alltså.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag håller nog inte med om den slutsatsen, döda Necrons räknas bara till en enhet när de skal WWB:a, allt annat blir konstigt och jag har aldrig stött på någon som skulle ha spelat det på något annat sätt än så. Att Monolithens fucko-regler kanske antyder något annat tycker jag inte räcker för att säga att de fortfarande är samma enhet, skulle t.ex. en enhet fly tillsammans med 'sina' döda Necrons?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Magnus

Inlägg av Magnus »

Döda Necrons följer inte med "sin" enhet om den flyr vilket då borde betyda att de inte är delaktiga i initiativ slaget och inte heller sweep:en. De går med den närmsta enheten om de lyckas med sitt WBB. Jag tycker också att Necrons som dör i närstriden innan sweep:en borde få sitt WBB.

8-)

Skriv svar