Null Zone

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Null Zone

Inlägg av HeadWar »

Zurken skrev:Känns också rätt tydligt att man mäter från libben så fort någon ska ta ett invo-save. Så jag ser inget fel med att man skjuter på en enhet och sedan runnar med libben så att man kan affektera en annan enheten.

Man kollar range först när någon kan bli affekterad.
Jag spelar förvisso så själv, men på vilket sätt är det tydligt? De allra flesta psychic ability-effekter som ligger kvar efter att man har kastat dem ligger ju på själva enheten, och inte på den som har kastat dem (eller åtminstone brukar det spelas så). Enda skillnaden (i hur det är formulerat) här är att den påverkar många enheter på en gång.

Att jämföra med till exempel Blood Chalice är möjligen lite relevant, men det finns en viktig skillnad där eftersom den är igång hela tiden, här är det en effekt som går igång vid ett specifikt tillfälle och sedan ligger kvar under en begränsad tid.

Logans förmågor kommer dock väldigt nära, The High King har vi haft likartade diskussioner om åtminstone två gånger. Båda gångerna slutade det med att en massa människor sa "Så här borde det vara, alltså är det uppenbart att det är det det står i reglerna." Living Legend är dock ännu mer relevant eftersom den dessutom ger en bubbla.

Min poäng här är alltså inte att det borde spelas på ena eller andra sättet, utan att det som reglerna är skrivna faktiskt inte går att avgöra vad som avses. Om man tycker att det är uppenbart behöver man lära sig mer engelska och/eller logik.

Mortarion

Re: Null Zone

Inlägg av Mortarion »

Jag håller med om att man absolut kan tolka det som att man mäter när man kastar spellen. Men det blir mycket vettigare (och enklare) om man tolkar det som att man mäter när man tar saves istället.

Skriv svar