Nemesis great sword

Regelfrågor och förslag på husregler
kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Nemesis great sword

Inlägg av kmzz0r »

Men kanske bara är jag som är trög.
Men ex, vi tar en nemesis dread knight, utrustad med 2 nemesis doomfists.
Enligt profil har han 3 attacker, får han då 4 attacker i grund, pga 2 nemesis doomfists?
Enligt profil har han st6, men får han verkligen s10? pga nemesis doomfists? Nemesis doomfists = dccw, och dccw ger walkers dubbelstyrka enligt RB väl?

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nemesis great sword

Inlägg av Seregon »

kmzz0r skrev:Men kanske bara är jag som är trög.
Men ex, vi tar en nemesis dread knight, utrustad med 2 nemesis doomfists.
Enligt profil har han 3 attacker, får han då 4 attacker i grund, pga 2 nemesis doomfists?
Enligt profil har han st6, men får han verkligen s10? pga nemesis doomfists? Nemesis doomfists = dccw, och dccw ger walkers dubbelstyrka enligt RB väl?
Stämmer. DCCW ger walkers S10, men iom att den är MC och ingen walker så får den inte S10. Grattis igen, Ward.

Edit: Fast det är fritt fram att för 35pts få en Thunder Hammer med S10 som även får re-roll på to-hit, to-wound och armour penetration med 2d6 (och gör en extra shaken/I1 såklart).
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nemesis great sword

Inlägg av Zurken »

wut, sen när ger thunder hammers re-roll to hit och to wound? Det är väl svärdet som ger det? (eller har jag missat något uppenbart?)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nemesis great sword

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:wut, sen när ger thunder hammers re-roll to hit och to wound? Det är väl svärdet som ger det? (eller har jag missat något uppenbart?)
Japp, men formuleringen på svärdet ger modellen re-rolls oavsett vilket vapen som används.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Nemesis great sword

Inlägg av Anton »

Formuleringen skiljer sig inte mycket från många av vapnen i regelboken eller andra codexar och det har aldrig varit ett problem förut.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nemesis great sword

Inlägg av Zurken »

Visst ok, men sen när har man spelat alla GWs regler ordagrant i Sverige? Jag tror knappast man kommer spela med det så, precis som att man inte kommer spela en Dreadknight med teleport som Jump Infantry :P
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nemesis great sword

Inlägg av speedfreek »

Dread Knight kommer spelas så som den rimligen är avsedd att spelas.
Som ett monster som kan köpa att röra sig som hoppinfanteri och som kan köpa och använda vapen som enbart fungerar när man använder dem.
Och som har +1 A i grund pga två likadana sccw.

Annars har jag en gammal dread i tenn och jag tror jag får låna en svettig strumpa av någon ifall jag frågar snällt.

ErikJohannesson
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 feb 2010, 13:11
Ort: Göteborg

Re: Nemesis great sword

Inlägg av ErikJohannesson »

speedfreek skrev:Dread Knight kommer spelas så som den rimligen är avsedd att spelas.
Som ett monster som kan köpa att röra sig som hoppinfanteri och som kan köpa och använda vapen som enbart fungerar när man använder dem.
Och som har +1 A i grund pga två likadana sccw.

Annars har jag en gammal dread i tenn och jag tror jag får låna en svettig strumpa av någon ifall jag frågar snällt.
För att förtydliga, menar du:
2xDCCW: 4 Attacker S10
Great Sword + DCCW: 3 Attacker (med rerolls) S6 eller 3A (inga rerolls) S10
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Nemesis great sword

Inlägg av lurräven »

speedfreek skrev:Dread Knight kommer spelas så som den rimligen är avsedd att spelas.
Som ett monster som kan köpa att röra sig som hoppinfanteri och som kan köpa och använda vapen som enbart fungerar när man använder dem.
Och som har +1 A i grund pga två likadana sccw.

Annars har jag en gammal dread i tenn och jag tror jag får låna en svettig strumpa av någon ifall jag frågar snällt.
Låter vettigt. Kanske till och med kan uppbåda en rackare till socka om det skulle vara så.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nemesis great sword

Inlägg av speedfreek »

Jupp, så menar jag att det måste vara.

Skriv svar