Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Regelfrågor och förslag på husregler
Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Henke »

Blastradien är ju 3+D3 men hur nära får man lägga den sina egna figurer eller figurer i närstrid?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Zurken »

Hur nära du vill skulle jag säga, eftersom du inte "medvetet" placerar ut en platta och du vet inte säkert att du inte träffar dem.

Du gissar helt enkelt att du inte träffar några olagliga mål, men sen "råkar" din gissning vara fel. Mittpunkten (innan scatter) måste självklart vara över en fiende modell som inte är låst i närstrid förstås.
Alexander Merinen

ErikJohannesson
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 feb 2010, 13:11
Ort: Göteborg

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av ErikJohannesson »

Frågan är väl om man tillåter att mäta hur mycket den täcker. Låter man någon mäta skulle jag säga att man måste lägga den 4" (minimi-sprängradie) bort från egna figurer, får man inte mäta kan man lägga den som man vill.

(Undrar du vad reglerna säger, eller hur vi skulle göra? Även om jag och motståndaren var överens om att inte mäta skulle jag inte lägga den så att den uppenbart kommer täcka mina egna figurer. Jag skulle lägga den så att jag var ganska säker på att inte träffa mina egna/närstrid.)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Per Pirat »

Under Blast står det bara att: You may not place the marker so that the base or hull of any of your own models is even grazed by it. Strikt RAW borde du kunna lägga ut den utan att ta hänsyn till D3. Köper mer en ruling som säger 6" än 4" dock.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av egge »

Jag skulle säga att markören är så stor som man slår fram den.

Jag är nästan inne på att om du "råkar" placera en blast fel så har du missat skottet. Så jag skulle säga att du kan chansa men om dina egna träffar så missar du för du får inte lägga ut plattan där och du får inte göra om.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Silversixx »

Fast, placerar man först och sen slår. Eller slår man först och placerar sen?

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Anton »

Du slår inte förrän efter scatter. Så man får inte ens mäta hur långt det är till egna figurer förrän man har scattrat. Hur ska man då veta om det är en laglig placering eller inte?

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av egge »

Anton skrev:Du slår inte förrän efter scatter. Så man får inte ens mäta hur långt det är till egna figurer förrän man har scattrat. Hur ska man då veta om det är en laglig placering eller inte?
Bra poäng. Jag tror man helt enkelt får komma överens med motståndaren. Och vid tvivel - använd säkerhetszoner.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Per Pirat »

Expanderingen är ju något som tar plats efter du placerat markören, reglerna säger inget om det.

Placera blast, slå to hit, du scattrar, placera ut blast, expandera. Det hinner gå ett par moment mellan utplaceringen av markör tills något kommer att påverka dess storlek.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Hur nära sina egna figurer får man skjuta med Deathstrike?

Inlägg av Väktaren »

men en detahstrike använder sig ju inte av någon blast marker, endast en radie på en cirkel och står det inte att alla inom och som nuddas av cirkeln tar träffen??

Skriv svar