majority armor?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

majority armor?

Inlägg av Nefrums »

Hur fungerar det med vehicle squadrons med olika armor? Jag hittar ingenting om det i regelboken..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: majority armor?

Inlägg av DHettNeck »

Det finns nog inte några regler eftersom det inte varit aktuellt innan IG codexen kom/kommer.

Borde vara majoriteten som gäller. Eller så fördelar man träffarna innan man rullar för att penetrera.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Majoriteten känns som det mest naturliga, ja. Att dela upp träffarna innan man slår för penetration är väl dock inte i linje med hur regelboken säger att det går till?

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Regelboken förutsätter helt klart att alla fordon har samma armour. Den anser också att de har samma armour på alla sidor. Och om de inte skulle ha samma armour på alla sidor ska man använda armour på den sida på det närmsta fordonet.

För skytte tycker jag det finns två sätt att göra det som båda är i reglernas anda.

1) Bara titta på det närmsta fordonet, använd AV på den sida det visar.

2) Avgör facing för squadronen genom att titta på det närmsta fordonet, använd majoritets AV för den facingen.

Man ska använda samma alokering i närstrid, och då har man oftast ingen närmsta fordon (om man kan ska man ju sprida anfallarna över hela squadronen). Så då kan man igentligen bara gå på majoriteten. Är bäst att använda samma procedur i skytte och närstrid, så det talar för alternativ 2.

Vidare så säger reglerna för multiple toughness att om det inte finns någon majoritet ska högsta värdet användas, så man kanske ska göra likadant här?

Det är bara Russarnas bakpansar (10 för vanliga och 11 för Demo, Pun, Exe) som kan skilja sig i samma squadron va? Alla andra squadroner har identiska värden.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Detta har aldrig varit aktuelt innan IG codexen.. och nu är det bara aktuelt om nån vill slåss mot en tank squadron i närstrid där det finns AV 10 och AV 11...

Vad jag kan se så täcks detta inte av reglerna, så vad göra?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Delirium

Inlägg av Delirium »

Bra jobbat GW!
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar