Tank shock och combat speed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Olof

Tank shock och combat speed

Inlägg av Olof »

I den härliga regelboken står det att man måste åka at least combat speed för att tank shocka. Innebär det egentligen något annat än att man faktiskt måste röra sig? Rör man sig en inch är det ju combat speed.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Delirium

Re: Tank shock och combat speed

Inlägg av Delirium »

Nej det är vad det innebär. Ingen aning om varför de uttrycker det på det sättet.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Syftar antagligen på stycket om att en pivot inte ensamt räcker för en tank-shock.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Delirium

Inlägg av Delirium »

Ah, antagligen därför, men eftersom det står klart och tydligt att "pivoting on the spot alone does not count as moving" hade det kunnat räcka där. Men det är ju GW.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Ok, då kan jag konstatera att jag har koll på reglerna men att GW har förtydligat, möjligen i onödan.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Fast det skapar ju ett problem om fienden står tätt intill ens fordon när man skall flytta. Då är man ju tvingad att tankshocka om man vill fytta fordonet överhuvudtaget, för man får ju inte köra inom en tum från fi om man inte tankshockar. Är det korrekt?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Bara om man är helt omringad, man får snurra ett fordon med fiender i BtB och de följer med i snurren så att säga. Se sidan 63 "Successive turns". Så om de bara är på tre eller färre sidor kan man snurra och sen åka iväg.

Rent RAW täcker detta bara fiender i BtB, men RAI borde vara att om de står 1" bort så kan man snurra och de följer med utmed 1" bubblan istället.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det står tydligt i regelboken att om man snurrar så flyttar man bort alla fiender, och sen flyttar man tillbaka dem i btb efter man snurrat klart. samt att detta inte ränsas som en tank shock..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar