BT Chaplain + Veteran Skills

Regelfrågor och förslag på husregler
paintner

BT Chaplain + Veteran Skills

Inlägg av paintner »

BT Dexen är det kanske inte så många som är familiär med.

Men frågan är väl mer generell trots allt så det går nog bra.

En Chaplain med Cenobites som blir attatchad med en annan Squad får inte välja Veteran Skills står det i reglerna (under Cenobitesen sid.27 BT Dex). För att citera direkt utan oklarheter:
A Chaplain with Cenobyte Servitors and any squad he is attatched to may not choose any Veteran Skills.
Denna regel avser ju att träda i kraft redan när man KÖPER enheterna. Vad händer om jag köper min Chaplain och en Termosquad separat (de köper sina Vet Skills) och sen när jag placerar ut dem ställer dem bredvid varandra?

Alt. ställer dem en bit ifrån varandra och vid första movet flyttar ihop dem och de joinar?
Det kan väl inte vara så då att Vet Skillsen blir obrukbara?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: BT Chaplain + Veteran Skills

Inlägg av speedfreek »

Det är väl precis så det kan vara.

Chaplain köps ju aldrig till en enhet(?), så det är ju annars enda sättet regeln har någon effekt.

paintner

Inlägg av paintner »

speedfreek skrev:Det är väl precis så det kan vara.

Chaplain köps ju aldrig till en enhet(?), så det är ju annars enda sättet regeln har någon effekt.
Han kan köpas med Command Squad. Så det är väl främst då regeln spelar in kan tänkas.
Men om man köper Chaplain och fristående enhet på sidan om honom sen smeker ihop dem off the board så borde det vara chill då?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Då bör det vara som i regelboken, att vissa skills funkar och andra ej (med/utan asterisk)
Dvs, han får köpa skills när han inte har squad och man kollar reglerna som vanligt för att se om de funkar när han är i en enhet.

paintner

Inlägg av paintner »

speedfreek skrev:Då bör det vara som i regelboken, att vissa skills funkar och andra ej (med/utan asterisk)
Dvs, han får köpa skills när han inte har squad och man kollar reglerna som vanligt för att se om de funkar när han är i en enhet.
Står ju inget om att skillsen inte funkar när han är i enheten. Står bara att de inte får köpas om han ska attatchas med en enhet som köps.

Så om han sluter upp med dem senare borde det inte påverka.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det hela är väldigt enkelt enligt mig; Chaplains och Cenobytes får aldrig köpa Veteran Skills. Om han (de) skulle vara med i en enhet med Skills kollar man på skillen i regelboken och ser om den försvinner eller om det bara är Chaplainen (inkl. ev. Cenobytes) som inte får ta del utav den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

paintner

Inlägg av paintner »

Katarsis skrev:Det hela är väldigt enkelt enligt mig; Chaplains och Cenobytes får aldrig köpa Veteran Skills. Om han (de) skulle vara med i en enhet med Skills kollar man på skillen i regelboken och ser om den försvinner eller om det bara är Chaplainen (inkl. ev. Cenobytes) som inte får ta del utav den.
I detta fall är det ju Furious Charge det gäller. Referensen finns ju bara till gamla regelboken alt. SM dexet för det.
Så det borde ju då vara nya SM eller nya BRB som gäller för skillsen. Men står det under beskrivningen av skillen då att de försvinner om en enhet joinar?

Dessa skills köper du ju +3 per enhet i squaden. så Chaplann kan aldrig å ta del av dem om han joinar.
Och vad jag läser mig det till så kan man inte köpa dem om man köper Chaplanen och squaden ihop (Command Squad då).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ok, missade den delen av frågan. Om en Chaplain har Cenobye Servitors och köper en Command Squad får ingen modell i den kombinerade enheten köpa Skills. I alla andra lägen där Chaplains joinar enheter gäller mitt förra uttalande.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

dvs som att säga: gånger noll!

Skriv svar