Ork Whaagh!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
lurräven

Re: Ork Whaagh!

Inlägg av lurräven »

Om man retroaktivt kan aktivera Waagh! för att maximera dess potential så kommer den ju alltid användas i slutet av ens shooting phase.

Jag tycker det är lämpligast att tolka att enheter som runnar endast får assaulta om de hade fleet när de faktiskt sprang.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

lurräven skrev:Jag tycker det är lämpligast att tolka att enheter som runnar endast får assaulta om de hade fleet när de faktiskt sprang.
Det är kanske lämpligt, men inte i enlighet med reglerna.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Nefrums skrev:
lurräven skrev:Jag tycker det är lämpligast att tolka att enheter som runnar endast får assaulta om de hade fleet när de faktiskt sprang.
Då får vi hoppas att Swefaqsskribenter tycker det är lämpligt!

GLinus

Inlägg av GLinus »

Nefrums skrev:
Nej, men så är också reglerna skrivna för en annan regelutgåva där "Run" inte fanns.
Skulle det verkligen skada att anpassa regeln efter den nya utgåvan, utan att göra den mongo, alternativt bara plocka russinen ur kakan?
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Som orkspelare har jag alltid spelat att jag måste deklarera waaghen innan tärningsslaget för att kunna använda mig av regeln. det har aldrig slagit mig att det skulle funka på något annat sätt... men som RAW-spelare så inser jag att det än en gång blivit konstigt när regler hoppar mellan editioner och konstigt skrivna.

Jag tycker inte att man ska behöva skrika i början av shootingfasen då det fortfarande kan vara intressant att se vad ens skytte utför innan man slösar bort sin waagh på något dumt. men däremot att man inte ska få waagha efter att man sprungit med enheter. Detta är dock min RAI-tolkning och inte nödvändigtvis korrekt för den skull.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Man måste naturligtvis skrika Whaagh! i början på running(skytte) fasen, o om inte motståndaren hoppar till och blir rädd av skriket funkar inte Whaagh!:en ;)

Mutt

Inlägg av Mutt »

GLinus skrev:
Nefrums skrev:
Nej, men så är också reglerna skrivna för en annan regelutgåva där "Run" inte fanns.
Skulle det verkligen skada att anpassa regeln efter den nya utgåvan, utan att göra den mongo, alternativt bara plocka russinen ur kakan?
Ja, den är skriven i en annan version där run inte fanns. Det innebär att den är skriven i en version då hela spelet rörde sig långsammare. Skulle man FAQ:a waaghen så att den fungerar som då gör man waagen sämre än vad den var då.

sourpus

Inlägg av sourpus »

tydligen inte bara jag som har tråkigt på semestern.. inte ens det faktum att mattias skrivit att svefakk-gruppen diskuterar hur frågan skal rule:as kan stoppa diskussionen. :roll:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar