Transporter och overwatch
Transporter och overwatch
Jag hittar fortfarande lite dåligt i nya reglerna, men vad jag ser så finns det ingen generell regel om att folk i en transport (ex. en gammal open topped) får overwatcha?
Re: Transporter och overwatch
Vad jag kan se kan modeller i en Trukk skjuta i Shooting Phase. Vilket således betyder att de inte får overwatch, eftersom det sker i en annan fas. Detta från Index Xenos 2.
För övrigt ett grundtips när du letar efter regler är att läsa deras datasheet. Så gott som alla gamla universalregler har fått eget namn och lagts på datatasheet istället.
För övrigt ett grundtips när du letar efter regler är att läsa deras datasheet. Så gott som alla gamla universalregler har fått eget namn och lagts på datatasheet istället.
Utan att på något sätt vara en auktoritet på regeltolkningar så har ändå min uppfattning varit att enheten som charge:as genomför overwatchen. Vad jag har läst/hört så är där i dagsläget inga specifika undantag till den regeln.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Jag läser det på samma sätt som RUNE, att det viktiga vore en regel som ger någon form av tillägg till hur overwatchregeln är skriven, men kan inte hitta nått sånt.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Blir enheten i transporten över huvud taget chargad? För blir den inte det (vilket nog är fallet) så får dom ju inte skjuta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Då verkar vi alla (hittills) hålla med varandra.
Jag ser inte heller att de blir anfallna på något sätt. De bör även kunna knata ut i sin egen runda och gå bort, så länge det inte är tilltäppt av folk i vägen.
Jag ser inte heller att de blir anfallna på något sätt. De bör även kunna knata ut i sin egen runda och gå bort, så länge det inte är tilltäppt av folk i vägen.
Ja, och sitter de kvar i fordonet (som är i närstrid) får de inte skjuta. Gör fordonet en fall back får de inte heller skjuta. Men om de disembarkar får de både move, shoot & charge som vanligt.Konfa skrev:Då verkar vi alla (hittills) hålla med varandra.
Kom bara ihåg att om transporten är omrungad men du kan placera ut alla modeller inom 3" från transporten och bortanför 1" så får du fortfarande dicembarka.Konfa skrev:Då verkar vi alla (hittills) hålla med varandra.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Hade missat, men toppen