Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Kaptenen »

Jag tänkte att det säkert finns ett gäng tävlingsinriktade spelare som kan hjälpa mig som arrangör att förstå vad de tre "nya" reglerna för Matched Play som GW släppte igår har för effekt, så att vi lättare kan ta beslut om de ska användas eller ej när vi har turnering.

Hur påverkar det listbyggen och spelet?
Har de en verklig effekt eller är det något som enkelt går att bygga runt ändå?
Blir det sannolikt jämnare matcher om dessa används i en turnering, eller vad händer?
Rekommenderar vana turneringsspelare att dessa ska användas, eller inte, och varför?

Tack på förhand!


Bild


Bild


Bild

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Enochia »

allt detta är bra, jag anser att dom flesta uppdateringarna gw gör just nu känns vettiga, sen tycker jag kanske rauk'nrumble borde ha någon form av highlander (max ett av varje icke troop val)
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Kaptenen »

Enochia skrev:allt detta är bra, jag anser att dom flesta uppdateringarna gw gör just nu känns vettiga, sen tycker jag kanske rauk'nrumble borde ha någon form av highlander (max ett av varje icke troop val)
Jo det mesta de släpper numera verkar bra, och vilken speed de fått upp på errator/FAQ och tweaks likt denna och poängjusteringar!

Med facit i hand nu med någon månad av 8th ed så har du en bra poäng, någon typ av Highlander borde vi haft, men vi hade ingen aning om att spam skulle bli så kraftfullt som det nu blivit. Nu är det för sent för en sån stor förändring, många har redan köpt ihop arméer och gjort sina listor efter de förutsättningar som fanns innan.
Vi får ta lärdom inför nästa år istället och hoppas på någon mer tweak likt denna som med mina amatörögon balanserar det något bättre.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Ancalagon »

Alla de ändringarna är klockrena och bör absolut användas. I vår spelgrupp började vi använda alla 3 direkt redan nu.

Sen gällande highlander så funkar anti-spam egentligen bara om man gör det på enhetsbasis. Det går inte att släppa troops helt fritt då flera listor har väldigt bra spam-troops (brimstones, conscripts etc). Man behöver sätta restriktioner på det som folk faktiskt spammar :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Alla de ändringarna är klockrena och bör absolut användas. I vår spelgrupp började vi använda alla 3 direkt redan nu.

Sen gällande highlander så funkar anti-spam egentligen bara om man gör det på enhetsbasis. Det går inte att släppa troops helt fritt då flera listor har väldigt bra spam-troops (brimstones, conscripts etc). Man behöver sätta restriktioner på det som folk faktiskt spammar :)
+1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av refabricated »

+1 på börja
+1 på vem som börjar eller använda commandpoits för sieze har typ samma inverkan.
Med både +1 på börja och rr på sieze så känns det som att det är starkare att ha en större armé, counter deploya och hoppas på att vinna börja-slaget eller sieza. Rent mattematiskt så finns det fördelar där.
Tycker det nu är lite kaka på kaka. Helt ärligt gillar jag inte denna ändringen, den mis-gynnar elite arméer lite för mkt. De är redan så pass mkt sämre i missions att det borde räcka.
Det hela kokar ned till 53 / 47 % i att den med den mindre armén börjar. OM man förutsätter att båda vil börja och att båda använder command reroll för slaget. Att veta var FI ställer ut sina gubbar och kunna counterdeploya är för mig värt mer än 3% bättre chans att börja.

Boots on the ground
Whipe om det bara finns flyg kvar gjorde ingen större skillnad. Man gömmer en Char bland planen eller på annat ställe. Men att flyg inte kan hålla obj gör STOR skillnad. Nice!

Ob-sec
Aldrig varit en stor grej för mig i 7th. Givet att 8th går så snabbt så spelar detta ännu mindre roll nu (enligt mig).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Kaptenen »

Tackar! :D

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av egge »

Bra ändringar. Om nu bara gw kan sätta att area terräng blockar Los eller andra regler så terräng gör mer än minst skillnad någonsin så ser det ju bra ut.

Som regel bör det gå att sätta en gräns att inga enheter går att ha mer än en av. Sedan kan man istället ge undantag på dem som det är ok att faktiskt ta mer av.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 12 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om n

Inlägg av Jonke »

Som turneringsarrngör tänker jag en kan skriva egna datasheets för sin terräng.

T ex: Dense forest. Special rules: Line of sight cannot be drawn to/from any non-super sonic model over the base of this terrain piece.

Substantial ruin: As per ruins in the rules with following addition: The bottom floor of this ruin blocks line of sight.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Arrangör ber tävlingsspelare om åsikter om nya regler

Inlägg av Röde »

egge skrev:Bra ändringar. Om nu bara gw kan sätta att area terräng blockar Los eller andra regler så terräng gör mer än minst skillnad någonsin så ser det ju bra ut.

Som regel bör det gå att sätta en gräns att inga enheter grå man ha mer än en av. Sedan kan man istället ge undantag på dem som det är ok att faktiskt ta mer av.
Generellt sett tycker jag att det är mycket gnäll. Jag har spelat åtminstone några matcher i åttonde och terrängreglerna har funkat utmärkt. Spelar terrängen för liten roll så ös på med mer terräng eller bygg ny.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar