Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

Det finns massor av regler som bryts av mer specifika regler, tex så är det väldigt kategoriskt skrivet i "Choose unit to shoot with" att man inte kan välja en enhet om fall back, advance, eller fiender inom 1", men alla har väldigt vanliga undantag (Fly, Assault, Pistol).

Förstår verkligen inte varför Berzerkers regel är skriven som den är om det inte är för att de har ett undantag och tar två separata turer i Fight fasen.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Flogger »

Elevatorlake skrev:Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
Andra enheter slåss emellan. Det gör bara att när du valt dem för att slåss så registrerar du inte att de har slagits den rundan så de kan slåss igen sen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Elevatorlake »

Flogger skrev:
Elevatorlake skrev:Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
Andra enheter slåss emellan. Det gör bara att när du valt dem för att slåss så registrerar du inte att de har slagits den rundan så de kan slåss igen sen.
Om de chargar, räknas det som att de chargat bägge gångerna, dvs berzerkers slåss bägge gångerna tillsammans med de andra enheterna som chargat innan några andra enheter som inte har chargat får slåss?

Jag är nöjd med bägge varianterna men finns det någon källa på din tolkning eller är det just din tolkning? Jag köper som sagt bägge men det är ju bra att ha något att hänvisa till om man hävdar det på en turnering eller liknande.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Keibo »

Elevatorlake skrev:
Flogger skrev:
Elevatorlake skrev:Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
Andra enheter slåss emellan. Det gör bara att när du valt dem för att slåss så registrerar du inte att de har slagits den rundan så de kan slåss igen sen.
Om de chargar, räknas det som att de chargat bägge gångerna, dvs berzerkers slåss bägge gångerna tillsammans med de andra enheterna som chargat innan några andra enheter som inte har chargat får slåss?

Jag är nöjd med bägge varianterna men finns det någon källa på din tolkning eller är det just din tolkning? Jag köper som sagt bägge men det är ju bra att ha något att hänvisa till om man hävdar det på en turnering eller liknande.
Och om de har charge:at... får de båda gångerna bara slå på den enhet de charge:at?

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nora »

ang. dreadar med två CC vapen. Om jag förstår reglerna rätt så ger inte två CC vapen en extra attack. En Hellbrute har exempelvis en regel som ger dem en extra attack för två vapen. En Ironclad har inte denna regeln, innebär det att det inte spelar någon roll på antalet attacker om den har en eller två CC vapen?

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Newyn »

Spelar ingen roll hur många ccw de har. Vapnet eller enheten behöver regel för fler attacker.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nora »

Jovisst, men det lär vara en miss att inte Ironclads får en extra attack om de har två CC vapen.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Revener »

Ismeno skrev:
Halvar skrev:Vad är det som är konstigt med det där?
Jag tror det är Revener som är konstig Halvar. ;)

Hmmm..??

Nu delade jag ju av inlägget med
-------------------
Eftersom man inte ska dubbel posta, menade bara att jag tycker att det är korkat att man inte kan skjuta på en karaktär om det är närmaste målet som man FÅR skjuta på. Utan mål som är närmare men man inte får skjuta på räknas ändå som närmst.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Elevatorlake »

Keibo skrev:Och om de har charge:at... får de båda gångerna bara slå på den enhet de charge:at?
Man får väl bara slå på enheter som man har declarat charge mot i den rundan man chargar?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Halvar »

Revener skrev:
Ismeno skrev:
Halvar skrev:Vad är det som är konstigt med det där?
Jag tror det är Revener som är konstig Halvar. ;)

Hmmm..??

Nu delade jag ju av inlägget med
-------------------
Eftersom man inte ska dubbel posta, menade bara att jag tycker att det är korkat att man inte kan skjuta på en karaktär om det är närmaste målet som man FÅR skjuta på. Utan mål som är närmare men man inte får skjuta på räknas ändå som närmst.
Det är jag med på, och jag håller inte med, av anledningar som givits här innan av bland andra Tröger tror jag det var. Dethade varit en sak om man hade tagit häbsyn till riktning, men det skulle då kräva något i stil med fire arcs eller åtminstone front och rumpa tydligt markerade på baserna. Sånt är jag förvisso inte emot, men det skulle isf ha funnits från början så man hade sluppit basa om allt. Igen.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar