Frågor om Angel's blade

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Frågor om Angel's blade

Inlägg av Mortarion »

Efter att ha läst igenom Angel's blade är det en del regler som jag funderar över hur de ska tolkas.

1. "Well-timed blow"-regeln för Chapter Ancients
Den relevanta delen av regeln säger följande: "...instead of moving in the movement phase, they can either shoot as if it were the Shooting phase, or Pile In and fight as if it were the Fight sub-phase." Exakt hur funkar det med närstrid i Movement phase? Spontant skulle jag säga dels att fienden inte får slå tillbaka (eftersom de inte ha någon regel som tillåter dem att slåss i Movement phase). Men hur funkar det med moral? Reglerna är inte skrivna för att slåss i närstrid i Movement phase. Det som står är att en enhet som förlorar en närstrid måste testa för moral (s57 i regelboken). Men det känns väldigt konstigt att fienden skulle behöva ta ett moraltest om de aldrig ens fick en chans att slå tillbaka. Och sedan i samma runda sedan kan bli chargade av enheten de flydde från. Det rimliga tycker jag dock vore att fienden inte tar moral, men jag har inget stöd för det.
(Orkerna har förresten en liknande formation, så det kanske finns någon tolkning från den...)

2.Dödskompani-objektivet "All-out attack"
Objektivet säger följande: "Score D3 Victory Points at the end of your turn if every on of your units that could have declared a charge in your turn did so." Som jag ser det kan man tolka detta på två sätt:
A) I början av Assault phase ser man vilka enheter som kan deklarera en charge och alla som kan måste göra detta. Väldigt enkelt att avgöra, men det gör också att man i princip klarar objektivet automatiskt.
B) I början av rundan ser man vilka enheter som teoretiskt kan göra en charge. De måste sedan röra sig och anpassa sitt skytte (inte springa, enbart skjuta på enheter de kan charga, inte skjuta rapid fire, osv) för att kunna göra en charge. Helt enkelt, alla enheter måste göra allt de kan för att charga. Känns mer fluffigt, men gör objektivet betydligt svårare och lämnar en hel del oklarheter om vad man får göra och inte. Är det t.ex. OK att skjuta på en enhet om skyttet kan innebära att man inte når att charga längre? Är det OK att försöka gå genom terräng om det sannolikt gör att man får en bättre möjlighet att charga, men en dubbeletta gör att man inte når? Och så vidare...
Jag skulle nog säga att det är alternativ A, mest för att B blir alldeles för oklart.

Vad säger ni?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Frågor om Angel's blade

Inlägg av DHettNeck »

På fråga 1 skulle jag säga att dom helt enkelt bara slåss en gång, inget annat händer, motståndaren får varken pila eller slåss och det blir ingen moral.

På fråga 2 är det mer luddigt. Kortet nämner ju turn och inte assault phase. Så här skulle jag säga att man måste ta hela turen i beaktning. Så om en enhet flyttar ut ur assault range med flit så kunde dom ju chagat den turen, men gjorde inte det, så då misslyckas man.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Re: Frågor om Angel's blade

Inlägg av Mortarion »

Jo, det blir nog så. I början av turen mäter man vilka enheter som teoretiskt kan göra en charge och sedan kollar man i slutet om alla har gjort det. När jag har funderat på det blir det egentligen inte så svårt att avgöra, även om det kan bli en del ologiska och konstiga situationer.

Tack för svar.

Skriv svar