Angels Fury Spearhead force med dreadnoughts

Regelfrågor och förslag på husregler
Boggern

Re: Angels Fury Spearhead force med dreadnoughts

Inlägg av Boggern »

Det var just att Dreadnoughtsen kunde komma in med Stormraven redan turn 1 som jag hängde upp mig på eftersom de i normala fall inte
hade kunnat komma in med en Stormraven förrän tidigast turn 2. Men jag köper att det inte finns någon regel som förhindrar det.
Vi spelade faktiskt så i slaget i fråga men jag kände bara att jag ville kolla så det verkligen stämde eftersom var väldigt tveksam till om
det var legalt att göra så.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Anledningen till att det funkar är att man bara slår reservslag för transporten och inte det som sitter i. Så när passagerarna kan komma in från reserv spelar ingen roll. De måste hänga med transporten när den kommer in.

fauh

Inlägg av fauh »

Detta är relevant även för den andra pågående diskussionen angående Grey knights ifrån nemesis strike force (som rullar reserves redan runda 1) i pods. Du får inte slå in dina pods (som inte kommer in automatiskt runda 1) för de har inte regeln att få slå in runda 1.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag förstår vad ni skriver men gillar inte sättet reglerna läses på. Men det är kanske gamla nyheter och jag riskerar väl än en gång att få på skallen... Urholkar inte den här tolkningen själva grundidén med formationer? Att en enhet som inte är en del av formationen nu måste använda dess specialregler för att den sitter i en del av formationen? 40K håller på att bli/ är ett riktigt skitspel... och skyll inte uteslutande på GW för att de skriver dåligt. Vi läser rätt dåligt också...

(Sur gammal gubb-smiley)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Du kanske inte gillar det, men i detta fallet finns det ju inte ens något tvetydigt att tolka, utan allt är ganska klart hur det funkar. Så det handlar inte om "hur" man läser reglerna, utan bara att man gör det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag har väl helt missförstått hela tanken med formationer helt enkelt...

Parentes, så ursäkta off topic: Jag kan förstå att konsensus är att reglerna ska läsas på ett visst sätt. Så var fallet när jag hävdade att en psykers lvl reglerar hur många powers denne kan använda per turn. Då fick jag på skallen kring både läsförståelse och engelskakunskaper. Att majoriteten bestämde sig att läsa annorlunda gjorde att konsensus blev en annan.

Jag inser att det här med språk är svårt. När jag skriver att man kan välja hur man läser så förstår några vad jag menar och andra inte. Det hänger nog ihop med hur man ser på tillvaron i allmänhet. Mitt sätt är inte nödvändigtvis bättre eller sämre än någon annans. Det är bara ett sätt av många. Utgår man däremot från att det bara finns ett sätt så blir det ju genast krångligare. Eller enklare... Det är ju en fråga om perspektiv.

;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Som vanligt en dröjd att diskutera med dig :)

Jag tror vi båda har sagt vårt och inte kommer längre. Så tack och bock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar