Får man LOS wounds man fått inne i fordon/byggnader?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Hylander

Får man LOS wounds man fått inne i fordon/byggnader?

Inlägg av Hylander »

När en byggnad/fordon sprängs så får gubbarna i den wounds. Får man då ta look out Sir?

Jag har för mig nej eftersom woundsen inte allokeras men jag blev lite osäker så bäst att kolla.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Twinkle

Re: Får man LOS wounds man fått inne i fordon/byggnader?

Inlägg av Twinkle »

Enheten får samma antal hits som det är modeller, och därefter slår man save slag och fördelar alla wounds slumpmässigt. Känns korrekt att LOS inte gäller då den möjligheten startar med att en IC fått ett wound allokerat

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fast en IC har ju då fått ett wound allokerat till sig, slump-allokerat eller inte.
Jag ser inte varför LoS inte skulle funka.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Ancalagon skrev:Fast en IC har ju då fått ett wound allokerat till sig, slump-allokerat eller inte.
Jag ser inte varför LoS inte skulle funka.
Det är väl just wordingen som fick mig förbryllade. Att slumpa ut hits är inte wound allokering i regeltermsmässigt (har jag för mig) och att allokeringen är ett steg man gör i skytte/assaultfaserna när man har wounpools. Men jag är frukansvärt osäker om det är så det gäller (eller omvända att det är en allokering och därmed får LOS tas).

Någonstans i bakhuvudet gnager igenkänningen av att man inte får och det är därför jag undrar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh

Inlägg av fauh »

Står det inte typ "wounds are randomly allocated" - vilket borde betyda att de är allokerade. Ang. Look Out Sir! så är det lite otydligare. Jag har för mig att jag någon turnering Look Out Sir!:at wounds på en enhet i en transport (en kyckling som eldade in i min ghost ark) och att vi då spelade det som att alla var Base-to-Base (dvs jag kunde välja vilken gubbe som nickade wounds) kan ha varit att jag spelade mot LillePer men jag kanske diktat ihop det hela. Jag kommer bara ihåg LillePer, Kycklingeld i transporten och Gamers Weekedn. Resten kan ha varit någon annan gång.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det är helt ok att LoS!a i en byggnad/transport. Alla kompisar är då lika nära, så man slumpar vem man LoS!ar till.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Då raderar jag "igenkänningen i bakhuvudet" och är glad att vi spelade rätt igår ;)

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Stämmer bra Wille, men vi körde med random allocation följt av LoS och random allocation igen. (eftersom det är skytte måste man det)

fauh

Inlägg av fauh »

Just det! Det var en bra match. :-)

Skriv svar