Angels of death, fråga om formationer

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F

Re: Angels of death, fråga om formationer

Inlägg av John_F »

Jag hänger inte alls med. Jag är fortfarande kvar på stadiet där man bygggde listor utifrån en FoC. Om man nu vill spela med formationen hunting force, behåller man sina chapter tactics utöver de specifika reglerna som finns för formationen?

EDIT: Och säg sen att jag vill ha med några devestators. Blir då hela listan unbound, eftersom devestators inte ingår i hunting force?

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

en lista räknas som bound om alla enheter i den tillhör ett detachment/formation. Dock kan en enhet aldrig tillhöra 2 olika detachments/formationer.

Formations/detachment bonusar har man utöver chapter tactics ja.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

John_F skrev:Jag hänger inte alls med. Jag är fortfarande kvar på stadiet där man bygggde listor utifrån en FoC. Om man nu vill spela med formationen hunting force, behåller man sina chapter tactics utöver de specifika reglerna som finns för formationen?

EDIT: Och säg sen att jag vill ha med några devestators. Blir då hela listan unbound, eftersom devestators inte ingår i hunting force?
Ja, du kan köra en hunting force oavsett vilka chapter tactics du har och du får specialreglerna för hunting force för alla enheter som ingår i den plus dina chapter tactics. Däremot kan du bara köra en hunting force som ingår i en scarblade strike force detachment om du kör white scars eftersom scarblade strike force är en detachment som kräver att alla enheter som ingår i den kommer från white scars. Kör du däremot med white scars och har en hunting force som ingår i en scarblade detachment får du för de enheterna som ingår i din hunting force både dina chapter tactics, reglerna för hunting force oxh reglerna för scarblade strike force.

Och ja, om du sedan tar en "fristående" enhet devastators som inte ingår i en detachment eller formation så blir hela listan unbound. Kriteriet för att en lista ska vara battle-forged (motsatsen till unbound) är att alla enheter ingår i en formation eller detachment.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Honoured ancients är inte en formation och kan inte tas löst. De är bara ett auxillary val (valfri dreadnought) i de nya detachmentsen.

Att något är ett auxillary val, betyder inte per automatik att det är en formation som Iambroborn påpekat.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Så jag kan alltså ta en formation (hunting force) och eneller flera allied detacement men då får jag inte reglerna för scarblade strike force?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

John_F skrev:Så jag kan alltså ta en formation (hunting force) och eneller flera allied detacement men då får jag inte reglerna för scarblade strike force?
Preics. Du får så klart inte reglerna för ett detachment som du inte tar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

DHettNeck skrev:
John_F skrev:Så jag kan alltså ta en formation (hunting force) och eneller flera allied detacement men då får jag inte reglerna för scarblade strike force?
Preics. Du får så klart inte reglerna för ett detachment som du inte tar.
Tack alla som svarade!

Skriv svar