Tyranid gaunts baser

Regelfrågor och förslag på husregler
Twinkle

Tyranid gaunts baser

Inlägg av Twinkle »

Hormagaunts och Termagants är typ från 2000 (copyright året som står på deras sprues) och till dem har man små 25mm baser. Nu finns det nya 32mm baser som det skulle vara kul att använda, dvs. en bas som täcker lite mer av figurens storlek och inte bara utrymme för att placera den lilla tyraniden.

Hur är reglerna för basstorlekar, skulle mina motståndare "go nuts" om jag har 32mm baser och försöka äta upp mina Hormagaunts samt hoppa på mina Termagants. (Mitt mål är att ha en arme till GC2017.)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Tyranid gaunts baser

Inlägg av DHettNeck »

Dom flesta skulle nog inte bry sig, men är man noga så är reglen att modeller ska stå på den basen som senaste versionen av modellen kommer på.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Infanteri brukar få välja mellan 25/32mm så länge du är konsekvent genom hela armén. Då bryr sig inte folk så mycket.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Infanteri brukar få välja mellan 25/32mm så länge du är konsekvent genom hela armén. Då bryr sig inte folk så mycket.
Det är inte sant flogger. Detta gäller bara infanteri som faktiskt börjat släppas med 32mm, så som space marines. Det är inte ok att basa alla sina 50*conscripts på 32mm.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Infanteri brukar få välja mellan 25/32mm så länge du är konsekvent genom hela armén. Då bryr sig inte folk så mycket.
Det är inte sant flogger. Detta gäller bara infanteri som faktiskt börjat släppas med 32mm, så som space marines. Det är inte ok att basa alla sina 50*conscripts på 32mm.
Enligt SWEFAQ, ja.

Enligt GW är det "ta det du tycker blir snyggast".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

När någon ställer en fråga likt denna antar jag att det är för turneringsspel det frågas och då är det ju SWFAQ som gäller.

Vad GW säger i frågan och hur man gör hemma med sina polare spelar ingen roll i detta fallet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Vad som vore snyggast och enklast i spelsammanhang är fem stycken inklämda ovanpå och brevid varandra på en 60mm (önsketänker för framtida tyranidregler)

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

DHettNeck skrev:När någon ställer en fråga likt denna antar jag att det är för turneringsspel det frågas och då är det ju SWFAQ som gäller.

Vad GW säger i frågan och hur man gör hemma med sina polare spelar ingen roll i detta fallet.
Definitivt att jag frågade med tanke på möjligt turneringspel även om de mest kommer att stå på någon hylla samt spelas med vänner.

Det skulle kännas positivt ifall alla standard troops i olika codexar fick stå på 32mm baser i SWFAQ. Då det gäller tyranids täcker båda Hormagaunts och Termagants en väldigt stor volym (nästan löjligt mycket i förhållande till 25mm baser*) och sedan har i princip allt lite större hos tyraniderna baser som är 40mm eller större.

fauh

Inlägg av fauh »

Twinkle skrev:
DHettNeck skrev:När någon ställer en fråga likt denna antar jag att det är för turneringsspel det frågas och då är det ju SWFAQ som gäller.

Definitivt att jag frågade med tanke på möjligt turneringspel även om de mest kommer att stå på någon hylla samt spelas med vänner.

Det skulle kännas positivt ifall alla standard troops i olika codexar fick stå på 32mm baser i SWFAQ. Då det gäller tyranids täcker båda Hormagaunts och Termagants en väldigt stor volym (nästan löjligt mycket i förhållande till 25mm baser*) och sedan har i princip allt lite större hos tyraniderna baser som är 40mm eller större.
32 mm baser och 2" coherency gör att du kan täcka extremt mycket bordsyta med även mindre enheter gaunts. Kommer även bli problem för hord arméer att få plats att deploya med en massa 32 mm baser... orker får ju potentiellt också problem

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

BIG EDIT: har nu monterat mina gaunts på 25mm baser, blir ok även om baserna är löjligt små jämfört med den volym som figuren tar upp. En Space Marine ser ju lätt ynklig ut brevid en Hormagaunt.
== == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == == ==

Blir intressant att kolla vilka baser de ger genestealer hybrids i Deathwatch kartongen.

Och yes, visst kommer en pedant som skall ha exakt 2" mellan varje gaunt täcka mycket yta, men inte så värst mycket mer än de gör nu. Vill man flytta sina trupper på det sättet, kommer det alltid att ta tid samt täcka mycket yta.

Hade varit enklare om en Blast template placerad inne i ett område som upptas av en enhet auto-träffar X antal figurer (av standard basstorlek). Samt att man fokusera på att flytta figurer snabbt och låter bli att mäta, och mäta, och mäta lite till för varje enskild figur.

Finns väl fler än Nids och Orker som kan ha riktigt mycket trupper (om de vill).

Skriv svar