Superheavies?
Superheavies?
Hej!
Vad gäller egentligen för superheavies?
1) Får man bara spela dem i Apocalypse, och inte i "vanliga" 40K?
2) Om man får spela dem i "vanliga", blir listan automatiskt unbound då eller får man spela dem i en vanlig CAD på något sätt?
3) Några andra specialregler man bör känna till för dessa?
Vad gäller egentligen för superheavies?
1) Får man bara spela dem i Apocalypse, och inte i "vanliga" 40K?
2) Om man får spela dem i "vanliga", blir listan automatiskt unbound då eller får man spela dem i en vanlig CAD på något sätt?
3) Några andra specialregler man bör känna till för dessa?
Re: Superheavies?
1: Får spelas i vanliga 40k
2:Listan blir inte unbound. Wraitknighten från Eldar är gargatuang och går in på Lord of war. Imperial knight har formation etc
3: Förutom de regler som står i regelboken/FAQ och codexar där man hittar enheten så nej.
2:Listan blir inte unbound. Wraitknighten från Eldar är gargatuang och går in på Lord of war. Imperial knight har formation etc
3: Förutom de regler som står i regelboken/FAQ och codexar där man hittar enheten så nej.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Hej och tack för svar! Jag är dock inte helt säker på vad du menar.Newyn skrev:1: Får spelas i vanliga 40k
2) Menar du att de enbart får tas om de ingår i en formation? Är inte helt med vad de räknas som när man skriver en vanlig CAD-lista med Troops, HQ, Fast attack, heavy support osv.
En Superheavy kan egentligen vara vilket choice som helst, precis som att ett Fast Vehicle han vara lite olika choises. Detta står alltid beskrivet i Superheavyns entry i codexet. T.ex. en Stompa är ett Lord of War choice. Skall du spejsa till det med något från IA så får antingen kolla i de nyare böckerna där det står utskrivet, eller kolla i en FAQ för de gamla böckerna, men rent generellt så är nog alla Superheavys just nu Lord of War choices (en CAD består ju nu av HQ, Troops, Elites, Fast Attacks, Heavy Supports, Lords of War, och Forticifations). Är det någon specifik Superheavy du tänker då?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Tack! Då fattar jag. Ja, det var en Stompa det gällde.Katarsis skrev:En Superheavy kan egentligen vara vilket choice som helst, precis som att ett Fast Vehicle han vara lite olika choises. Detta står alltid beskrivet i Superheavyns entry i codexet. T.ex. en Stompa är ett Lord of War choice. Skall du spejsa till det med något från IA så får antingen kolla i de nyare böckerna där det står utskrivet, eller kolla i en FAQ för de gamla böckerna, men rent generellt så är nog alla Superheavys just nu Lord of War choices (en CAD består ju nu av HQ, Troops, Elites, Fast Attacks, Heavy Supports, Lords of War, och Forticifations). Är det någon specifik Superheavy du tänker då?
Hej
Då det nu finns en aktiv tråd om Superheavies så passar jag på att ställa lite frågor. Jag avser specifikt Stompa-modellen, som är en Superheavvy walker.
1) Superheavys får skjuta på flera olika mål, men finns det något som omsätter att den chargar i samma runda som den skjutit mot flera?
2) Superheavvy walker kan flytta sig 12'', det nämns inget om combat eller crusing speed . Vad gäller när passagerare skjuter ur ut ur den? Kan de alltid skjuta på full BS?
3) Vad gäller för passagerarna när Superheavvyn är i CC? Kan dessa fortfarande skjuta? Kan de lämna Superheavvyn?
Tackar för svar!
Då det nu finns en aktiv tråd om Superheavies så passar jag på att ställa lite frågor. Jag avser specifikt Stompa-modellen, som är en Superheavvy walker.
1) Superheavys får skjuta på flera olika mål, men finns det något som omsätter att den chargar i samma runda som den skjutit mot flera?
2) Superheavvy walker kan flytta sig 12'', det nämns inget om combat eller crusing speed . Vad gäller när passagerare skjuter ur ut ur den? Kan de alltid skjuta på full BS?
3) Vad gäller för passagerarna när Superheavvyn är i CC? Kan dessa fortfarande skjuta? Kan de lämna Superheavvyn?
Tackar för svar!
1. Du får alltid charga ett mål du skjutit på, oavsett om du skjutit på andra också.
2. Osäker, låter någon annan ta den.
3. De kan båda skjuta och disembarka skulle jag tro.
2. Osäker, låter någon annan ta den.
3. De kan båda skjuta och disembarka skulle jag tro.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
2. Det finns inget svar på det. Som dom flesta kört det så räknas den som ett vanligt fordon, så över 6" så blir det snapshots, men detta är bara en house rule.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Hej
Ytterligare frågor kring superheavies och specifikt när man skjuter med dem.
De får skjuta på flera mål, men måste man deklarera vilka bössor som skjuter på vilka mål innan man man börjar skjuta?
Förutsatt att man kan ta en bössa i taget, kan man först skjuta sönder en transport med ena bössan för att sedan skjuta på enheten som hoppa ut ur transporten med andra bössan?
Tackar för svar!
Ytterligare frågor kring superheavies och specifikt när man skjuter med dem.
De får skjuta på flera mål, men måste man deklarera vilka bössor som skjuter på vilka mål innan man man börjar skjuta?
Förutsatt att man kan ta en bössa i taget, kan man först skjuta sönder en transport med ena bössan för att sedan skjuta på enheten som hoppa ut ur transporten med andra bössan?
Tackar för svar!
Modellen skjuter alla vapen samtidigt så kan inte skjuta först på transporten och sedan på enheten som var i. Vet ej dock om du måste ange vart alla vapen ska skjuta innan du börjar slå.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.