Fråga om Combi-weapons

Regelfrågor och förslag på husregler
Daphnia Pulex

Fråga om Combi-weapons

Inlägg av Daphnia Pulex »

Som jag förstått det har man alltid fått ett skott med sitt combi-vapen, alltså om jag har en combi-plasma kan jag skjuta Boltern varje omgång medan plasman kan användas en gång per spel. I förra editionen stod det:

"A model armed with a combi-weapon can choose to fire either the primary boltgun, or the secondary weapon. The bolter can be fired every turn, but the secondary weapon can only be fired once per battle..."

Detta är inget konstigt. Det som fick mig lite fundersam dock var när jag av en slump läste vad som stod i sjunde editionen. I "fluff"-beskrivningen nämns det att vapnet bara kan få iväg ett skott, men i reglerna står följande:

"A model armed with a combi-weapon can choose to fire either the primary boltgun, or the secondary weapon. You cannot fire both in the same turn. Each combi-weapon has only one secondary weapon. THe main and secondary combi-weapon fire at the same time as all other similarly named weapons in that unit. For example, the 'boltgun' part of a combi-weapon fires at the same time as all other boltguns in the unit."

Som jag ser det står det inte i reglerna att jag inte kan skjuta mer än en gång, förutom i fluffet. Detta kan komma som en väldigt dum fråga, men innebär det att ett combi-vapen kan användas mer än en gång per spel eller är jag lite väl optimistisk i det här fallet?

Ancalagon

Re: Fråga om Combi-weapons

Inlägg av Ancalagon »

Läser du vidare på de olika 4 combi-weapons så har de alla "one use only" regeln ;)

Daphnia Pulex

Re: Fråga om Combi-weapons

Inlägg av Daphnia Pulex »

Heheh, då vet jag vad jag missade. Trodde att jag äntligen fick som jag ville :P Tackar för hjälpen.

Skriv svar